tisdag 2 december 2008

Aktier

Idag köpte jag lite aktier igen. Jag köpte 320 Anoto aktier för 1.95 kr/st (9,33 kr courtageavgift, totalt 633,33 kr). Sedan tidigare hade jag 342 aktier i detta bolag som jag naturligtvis köpt i fel läge. Läste en artikel om hur vissa företags aktiekurser höll sig på samma nivå trots att de andra tappade i värde. Tänkte efter i en minut utan att läsa på själv om aktien och slog till. Den gick upp ett tag och sen föll den ner. Har senare märkt att Anoto varit en aktie som många trott på länge och som många, hittills, är väldigt besvikna på.

Jag tror ändå på teknologin och att de ska sätta mer fokus på vad kunden vill ha. Genom dagens köp har jag totalt 662 Anoto aktier, anskaffningsvärde på 4,03. Precis som när jag spelar om pengar så tror jag inte att jag kommer göra några snabba vinster. Än så länge har jag att ha en väldigt långsiktig strategi i mina aktieköp. Jag tror inte Anoto kommer gå upp nämnvärt inom en snar framtid men om ett par år kommer det nog se bättre ut. Håller de sig kring dagens pris (som jag tycker är mycket mer fördelaktigt för mig än vid tidigare köp) alternativt lägre så kommer jag nog fylla på med fler aktier i detta bolag under år 2009.

Detta året har jag sett som ett år då jag ska lära mig om aktiemarknaden. Kanske inte bästa året att börja med aktier men det går i alla fall inte lika dåligt som mina fonder. Jag får ju inte glömma att det hade varit ännu värre om jag börjat året innan. En iakttagelse som jag gjort under året är att det finns lika många experter som spekulanter på aktiemarknaden, verkar inte som någon tror att de har fel om framtiden. Min egen strategi är att jag har ett tjugotal aktier som jag följer då jag inte hinner läsa på om alla. Ibland tar jag bort en aktie då jag inte anser den vara intressant längre och ibland tillkommer det en aktie som jag börjar följa.

Vi får se om min nya hobby kan ge något resultat i framtiden.

Inga kommentarer: