tisdag 25 november 2008

Äntligen lön!!

Det är ekonomiskt tungt och mycket tidskrävande att flytta. Mycket nytt som MÅSTE köpas och många turer fram och tillbaka mellan de olika platserna. Jag har ju skrivit att jag delvis lyckats ta tag i min ekonomi i årsskiftet. Vad jag gjorde var att dela upp mitt sparkonto i delkonton så jag vet vad pengarna ska gå till. Inget mycket till långsiktigt sparande utan pengar som jag kommer använda inom ett år. Renoveringen tar väldigt mycket pengar just nu.

Men nu har jag som sagt för första året någonsin sparat månadsvis till julklappar, gymkort, födelsedagar m.m.
Sparkontot är uppdelat enligt nedanstående:
Konto 1 Renovering
Konto 2 Öppen Buffert (Pengar som jag kan använda till vad som helst)
Konto 3 Bil (Försäkring, skatt, reparationer, bilköp)
Konto 4 Årsinköp (saker som kostar en gång per år födelsedagar)
Konto 5 Månadsinköp (saker som kostar med jämna mellanrum som frisör, mobilräkning)
Konto 6 Saker att göra (t.ex. någon kortare resa som jag vet om att jag ska göra)
Konto 7 Saker att köpa (när jag sparar till något speciellt som t.ex. båtmotor)
Konto 8 Resa (här sparar vi till en solsemester)
Konto 9 Kläder (Inköp av kläder)
Konto 10 Samboroligt (får bara användas till något kul med min sambo t.ex. restaurangbesök)
Konto 11 Buffert företagskort (de pengar jag får för representationsutlägg på mitt kort i jobbet)
Konto 12 Bensin (Bensinpengar till min sambo då vi bara har hennes bil just nu)
Konto 13 Räkningar (En extra säkerhet då vi har mycket räkningar nu så det finns att stöta till)
Konto 14 Oplanerat (Enda kontot som är långsiktigt utifall att det inte händer något som är oplanerat)

På konto 9, kläder, sparar jag 500 kr/månad. Jag tycker att det är ganska lite då jag lagt mycket pengar på detta förr i tiden. När jag t.ex. hittar en t-shirt som jag gillar så kostar den ofta runt 500 kr. Trots detta så är det ett av de konton som jag uppskattar mest. Eftersom att jag har många utlägg för tillfället så vet jag att detta hade varit något jag varit dumsnål med om inte kontot funnits. Jag hade helt enkelt inte köpt kläder just nu.

Klädstilen som krävs på jobbet och den jag vill ha på fritiden är inte helt förenlig i alla lägen. Hade jag lagt mycket pengar på detta hade jag nog haft två olika garderober. Nu måste jag hitta kläder som jag gillar och som gärna ska funka lika bra på jobbet som på fritiden. Jag har inte råd att chansa så det måste kännas helt hundraprocentigt när jag köper ett klädesplagg.

Här kommer vi tillbaka till att jag måste ha pengar när jag står framför ett fynd. 500 kr/månad i 11 månader gör att att jag lagt in 5500 kr på detta konto under året. Just nu har jag 1971 kr som jag tänkt spara till rean efter jul för att se om jag hittar något.

Tittar jag på året så har jag gjort många fynd och haft möjligheten att slå till då jag haft detta konto. Det bästa fyndet jag gjort under året är ett par Catterpillar vinterkängor som jag köpte på våren när det var slutrea i en butik som skulle upphöra. Jag fick ett par som har ett nypris på 1300-1400 kr för endast 350 kr. Jag räknar med att jag kommer att ha de kängorna ett par vintrar framöver.

Dagens formalia:
Satte in 800 kr på mitt aktiekonto idag.
Mitt oddskonto har nu under 100 kr efter två förluster i raken.

Inga kommentarer: