lördag 6 december 2008

Praktisk helg!

Helgen bara rusar förbi, har så mycket att göra och så lite tid att göra det. Förlorade all arbetstid förra helgen då min sambo hade en ganska stor födelsedagsfest vilken tog upp all vår tid. Rent ekonomiskt blev den inte särskilt dyr. Vi har en hembygdsgård i närheten av vår stuga/(hus) som endast kostar 350 kr att hyra för t.ex. en fest.

Min sambos bil gick nästan igenom besiktningen. Bilens bromsljus fungerade inte. Jag köpte nya lampor och bytte ut de gamla, gick mycket smidigare än mitt förra lampbyte. Tyvärr hjälpte inte detta för att avhjälpa felet. Säkringen hade jag ju redan kollat så nu såg jag dyra reparationskostnader framför mig.

Hörde runt lite bland bilkunniga i min omgivning och fick höra att i 90 % av fallen så beror det på en elektrisk koppling ovanför bromspedalen. Idag hade jag möjlighet att arbeta i dagsljus så jag plockade ur den ur bilen. Jag plockade ner den i så många bitar som jag kunde samtidigt som jag putsade och sprutade på fuktavvisande olja. Sen satte jag ihop allting igen, såg till att det verkligen hamnade på rätt plats. Det var ett lyckat försök och nu fungerar det! Så enkelt och det känns som att jag gjorde en stor besparing.

Igår kväll var jag och en kompis iväg och svetsade ihop delen som ska vara på taket i min köksfläktsinstallation. Idag har jag målat den nya plåten som han svetsade dit så att den inte rostar. Ska måla den ännu en gång om den torkar så att jag kanske kan sätta upp den imorgon. Börjar bli bråttom innan det blir för halt på taket.


Nu ska jag ut och kolla hur grannarnas brevlådor är uppsatta. De står ju tillsammans så det blir väl sura miner om jag inte sätter dit våran enhetligt. Är ju ett steg som jag måste fixa innan tjälen i marken och innan vi kan adressändra. Inte mycket nöje denna dag. Jag får köpa ett par öl och åka upp och tacka min svetshjälp på fredag så att vi båda blir belönade får gott arbete denna helg.

Inga kommentarer: