lördag 6 december 2008

Tror du på allt du läser?

Jag tänkte göra en liten utsvävning från min egen privatekonomi. Blir rent ut sagt FÖRBANNAD på medias makt och hur dagstidningar ställer till det för sina läsare. Jag brukar läsa igenom de största nyhetssidorna på nätet som tidsfördriv. Förutom alla löjliga nöjesnyheter så brukar de ha en hel del experttips. Tänkte dra upp några av dom nu:

Vid den här tiden förra året så läste jag att nu kommer det inte bli billigare med platt-TV, priset var pressat i botten. Jag kan tänka mig att det var många som sprang iväg och köpte en ny TV efter att ha läst detta. Skrattretande enligt min egen åsikt. Inflation, förbättrad produktion, möjlighet att tjäna pengar på kringtjänster genom att sänka priset på basprodukten. Det finns hur många argument som helst för att de skulle ha fel och visst har priserna sjunkit.

För ett par månader sedan läste jag att nu kommer vändningen på aktiemarknaden. Gick och svor för mina arbetskollegor om hur media ställer till det så att småspararna förlorar pengar. När de frågade mig vad jag trodde skulle hända så sa jag:
- Det kommer stiga ett par dagar, sen sjunker det ännu mer.
Tyvärr hade jag rätt den gången och jag kan tänka mig att det var småsparare som gick in på aktiemarknaden och drog sig ur igen direkt efter fallet. Jag tror at det kommer en vändning men den dag det står om det i tidningen är det för sent för läsaren att agera, då är den riktiga uppgången redan missad.

Jag fick även en olustig känsla när jag för ett par veckor sedan läste att räntorna inte kommer sjunka (Vi har hela vårt lån på rörlig ränta). Här tvekade jag på att artikeln hade fel då det var självaste Ingves som var referens till det hela. Undrar hur många som var och la om sina lån till bunden ränta innan den sänktes.

Detta var bara en promille av de nyheter som rent ut sagt lurar folk att inte tänka efter själva. Tänk om de kunde skriva om de företag som faktiskt går bra i de här tiderna, då kanske de skulle göra någon nytta för det finasiella läget i landet. Jodå, de finns! Senast igår pratade jag med en VD för ett mindre företag, det var första gången någonsin som han visste vad han skulle sysselsätta sin personal med under januari och februari då orderboken var full. Det här var i och för sig ett mindre företag utan personer med fantasilöner i sin overhead. Kanske skulle de stora "drakarna" lära sig något av en sådan artikel?

Slut på utsvävningen och tillbaka till något jag kan påverka, min egen ekonomi.

Inga kommentarer: