onsdag 14 januari 2009

Arbetslöshet runt hörnet?

Nu är inte arbetslösheten något jag bara läser om utan den får fler och fler ansikten. På jobbet har jag märkt att många som jobbat hos oss tidigare hör av sig för att se om vi har något passande arbete ledigt. Tyvärr kan jag inte ge några positiva besked till någon av dom. Min sambos bror har blivit arbetslös och min egen bror är en av de nästa som får lämna vid ytterligare varsel på företaget som han jobbar på.

Idag har jag hört att flera personer som sitter i på liknande position som jag, fast på andra företag, har blivit varslade. Precis som för så många andra så skulle det kännas som en katastrof om det hände. Tänk och bli varslad i slutet av mars. Två månaders uppsägningstid och sen strax över 10 000 kr/månad. Då hade vi, förutsatt att min sambo inte fått sommarjobb, endast 10 000 kr till allt som ska betalas då min sambo inte får studiebidrag eller lån i juni. Trots att jag har ett ganska stort kontaktnät så känner jag mig inte helt säker på att få jobb. Detta då jag vet om andra, väldigt duktiga och kompetenta, personer som står utan jobb efter flera månaders sökande.

Det som lugnar mig är att vi inte satt oss i en situation med ett hus för miljoner och en ny dyr bil. Vi har ingen uttalad buffert sparad efter mer än två år med renovering men vi har ändå pengar sparade till annat som vi kan ta av i värsta fall. Det som är allra mest positivt är att jag har möjlighet att påverka min situation genom att skaffa fler kunder och påverka de befintliga att använda oss mer. Det känns inte som att jag är helt utlämnad när jag kan påverka mitt eget öde.

2 kommentarer:

Gustav sa...

Det finns en del del personer som förra året klagade på höjda a-kasseavgifter, och därefter gick ur a-kassan, som nu har blivit arbetslösa. Och många fler har nog de senaste månaderna snabbt gått med igen.

Auri sacra fames sa...

Hej Gustav!
Tyvärr har även jag uppmärksammat att det finns flera som gått ur a-kassan. Vad många glömmer är att det tar ett år innan en person är berättigad att få ut ersättning dvs du måste betala i ett år (går inte betala i en klumpsumma eller tillgodogöra tidigare betalningar innan utgång).

Strax innan min julledighet var en tidigare anställd inne och verkligen bad om ett jobb. Under tiden jag förklarade för honom att jag inte kan skapa ett jobb utan att det finns ett behov så kröp det fram att han gått ur a-kassan. Tidigare har jag skällt på folk som gjort detta val genom att jämföra deras lön med en bostad och försäkringen på denna. Den här herren gick inte att skälla på. Han var i paniktillstånd och satt och skakade medan han förklarade sin ganska tragiska livssituation.

Något jag verkligen reagerade på var att han hade spenderat mer pengar på öl än vad avgiften till en a-kassa hade kostat. Nu var det soc.bidrag som var sista utvägen vilket han verkligen inte ville ansöka om (han hade tydligen lovat att han ska skaffa a-kassa så fort han fick arbete sist han fick soc.bidrag)

Situationen var ganska svår eftersom den här herren inte jobbar hos oss och det är egentligen ingen som jag prioriterar för att plocka in av många olika anledningar. Företaget jag jobbar på betalar ju inte för att jag ska lägga tid på honom utan för att sköta den dagliga verksamheten.

Jag valde ändå att lägga tid på att få honom att plocka fram andra egenskaper hos sig själv som kan leda till nya karriärmöjligheter. I slutet var jag även tvungen att ta upp skötseln av hans privatekonomi. Det kanske var inbillning men det kändes som om han var lugnare när han gick från mitt kontor.