torsdag 15 januari 2009

Skrotnisse och hans vänner

Jag tycker att det känns mycket bättre att ge bort saker än att kasta det på tippen. Min sambos föräldrar är riktiga samlare. De har en liten lada jämte huset som är fullt av allt möjligt. I början undrade jag vad de hade allt till. De berättade att de inte bara sparar till sig själv utan folk i sin omgivning. Nu har även vi gjort ett par fynd där.

Vi har rensat ut massor med prylar och de har bett oss att inte slänga något utan att de får titta på det först. I början förstod jag verkligen inte vad de höll på med och jag skämdes nästan för att lämna vissa saker! Vi kom dit med flyttkartong efter flyttkartong och de tog allt. Senare visade det sig att de använder ca 80% av allt som vi kört dit och att resten låg på Ericshjälpen. Vårt gamla porslin var nyare en deras så de passade på att byta ut sitt och ge vidare det gamla. Byggmaterial och färg har de använt till olika byggprojekt m.m.

Likadant gjorde vi när vi började vår renovering. Ville någon ge oss byggmaterial som de hade över så sa vi aldrig nej. Senare har vi gått och svurit över alla saker som står i vägen samtidigt som vi sagt att vi gjorde ett stort misstag när vi inte sa nej till olika saker. Med facit på hand så är det dock inte svårt att se att det hade blivit märkbart dyrare om vi inte hade tackat ja.

Inga kommentarer: