lördag 28 februari 2009

Från verkstad till verkstad

Som jag trodde:
De säger att det ska kosta 2500 kr och så kostar det över 3000 kr. Det var väntat men det känns ändå tråkigt att få rätt på en sådan sak. Jag frågade vad lagret skulle kosta och fixa och de sa 1200 kr (jag räknade om till 1500 kr) Egentligen borde jag lämnat kvar den då jag verkligen hörde hur lagret slog när bilen började rulla. Eftersom priset inte stämde så åkte jag ändå därifrån och sa att jag hör av mig när jag sparat ihop pengar.

På jakt efter en ny mekaniker:
Jag pratade med en bilkunnig bekant som sa att han inte kunde hjälpa mig med lagret eftersom han inte har någonstans och göra det. Krävdes även tillgång till vissa verktyg som inte hittas i vilken lokal som helst. Han rekommenderade en nyöppnad bilverkstad som bara funnits i stan i 3 månader och jag åkte dit.

Plötsligt händer det:
En liten verkstad med en kort herre vars svenska var riktigt svår att förstå. Jag förklarade alla fel med bilen och han berättade vad han trodde. Eftersom lagret lät riktigt illa så frågade jag vad det skulle kosta att fixa det och fick priset 900 kr. Jag la även märke till att han inte hade en kortläsare så jag visste att det blir svårt att höja priset utan att han kontaktar mig.

Han ringde flera gånger efter detta och som jag uppfattade det hela så jobbade han med bilen i över 4 timmar. Varje steg kollade han av med mig och berättade att han kunde svetsa avgasröret och sen ringde han och sa att växellådan kommer hålla längre om han får byta oljan i den. Jag godkände allt och vi kom överens om priset 1600 kr för hela paketet.

När jag hämtade bilen så hade jag med pengarna kontant. Då hände det som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva på en bilverkstad. Han började pruta med sig själv och priset slutade på 1400 kr. Jag fick med kvitton på materialet han köpt och det hade han räknat med utan att lägga på procent på inköpet. Nu ångrade jag verkligen att jag inte åkte dit direkt!

Det kunde ha blivit ännu billigare:
När jag kom tillbaka till jobbet så träffade jag en bekant som har en egen liten industriverksamhet och som har ganska lite att göra i finanskrisens spår. Vi småpratade och det kom fram att jag varit på verkstad med bilen. Då frågade han varför jag inte kommit ut med bilen till honom som är bilmekaniker i grunden, har alla verktyg och gott om tid. Han hävdade att han hade fixat det ännu billigare.

Kanske använder jag mig av honom någon gång i framtiden men just nu känns det som om jag har en klockren mekaniker. Nu gäller det att berätta för alla jag känner om den lilla verkstaden men den lilla herren. Allt för att han ska få ett extremt gott rykte, få igång kundkretsen och klara sig till nästa gång jag har bilproblem.

Bilen känns bättre än på länge så jag kommer inte att lägga något direkt fokus på bilsparande utan fortsätta med min tidigare plan. Snart är det vår och då kommer vi långt på cykel!

3 kommentarer:

Gustav sa...

Kanske kan du rentav nämna vilken verkstad det är frågan om i inlägget ovan...:)

minna sa...

ofta får man betala mer på verkstäder som har fina dyra lokaler! Och om dom pratar klockren svenska=)

Auri sacra fames sa...

Hej Minna!
Naturligtvis blir det dyrare på en verkstad med en större kostnadsbild, de måste ju debitera så de klarar sina räkningar. Det som retar mig är att det ska vara så svårt att få någorlunda rätt pris innan. Hade varit bättre om de sagt 2500 kr - 3500 kr när jag frågade. Att en mekaniker sänker priset som vi kommit överens om efter ett bra utfört arbete gör iaf mig till en nöjd och återkommande kund.

Hej Gustav!
Eftersom det är en lokal verkstad så känns det som överflödig information. Endast två av de som läser denna blogg bor i samma stad som jag. Jag har helt enkelt inte berättat om mitt bloggande för fler och läsare från t.ex. Hässleholm, Stockholm, Gävle eller Luleå har ingen nytta av namnet på verkstaden=)