söndag 8 mars 2009

Skulle Ni klara Er?

Idag öppnade jag en räkning på V/A och sophämtning från kommunen. Det gav mig vidare underlag för uträkning av våra fasta kostnader. Efter att ha räknat och fixat lite så är jag övertygad om att även om jag skulle bli arbetslös till sommaren och min sambo inte skulle få sommarjobb så hade vi klarat våra räkningar.

Skulle jag bli arbetslös så skulle jag få ca 10 000 kr/månad i ersättning från a-kassan. Det är inte mycket pengar för två personer att klara sig på men med våra fasta utgifter så skulle vi klara både boende, hundar och mat.

Vi hade fått leva under strikta ekonomiska förhållanden samtidigt som vi hade fått ställa av bilen alternativt minska på amorteringarna. Det hade ändå varit under en begränsad period till min sambo börjar få studiebidrag igen och det känns verkligen skönt att veta att det hade funkat.

Nu är detta scenario fiktivt eftersom jag har tre månaders uppsägningstid plus 30 dagar semester. Detta gör att om jag hade blivit uppsagd imorgon så hade jag fortfarande fått 4 månadslöner vilket gör att vi kommer en bit in på sommaren. I verkligheten behöver vi inte ställa av bilen och absolut inte minska på amorteringarna.

Inga kommentarer: