måndag 30 mars 2009

Vem ger mest?

Ikväll är det möte med EON och de vill informera oss om att de ska bredda vägen för deras elledningar. Detta innebär att de vill fälla träd på vår tomt och min sambo är inte riktigt förtjust i att alla våra större ekar kommer försvinna tack vare detta.

De kommer antagligen att räkna ut värdet på träden innan de avverkar och just ek är ganska mycket värt. Jag har fått ett tips av en kompis tidigare då han sa att om du vill göra iordning tomten så ska du börja med att räkna antalet ekar. Har du tillräckligt många så kan du få igen pengarna för trädfällning och grävarbeten.

Han hävdade att hemligheten var att kapa trädet i rätt längder för att sedan sälja det till golvtillverkare. Jag har inte undersökt möjligheten vidare eftersom min sambo ville behålla just de här träden men att gå emot detta förslag gynnar nog ingen då risken alltid finns att ett träd välter över elledningarna.

Frågan jag ställer mig är hur EON.s värdering är gentemot att köpa trädfällningen och sälja till golvtillverkare. Personligen tror jag att golvtillverkare likt sågverk inte vill ha träd från privata tomter då risken för att det sitter en gammal spik eller liknande i ökar. I ett av våra träd hänger det t.ex. en gammal fastväxt lie. Det handlar inte om särskilt många träd och vi får se vad vad de har att säga ikväll.

Inga kommentarer: