tisdag 31 mars 2009

Enda vinnarna?

Gårdagens möte var ganska intressant men tyvärr drog det ut rejält på tiden. Där fanns representanter från EON, lantmäteriet och SKF. De berättade om ledningsrätt och det märktes ganska snabbt att eventuellt motstånd skulle plockas ner fort.

Jag satt och lyssnade länge och vissa klumpiga formuleringar fick det att låta som de skulle ta en del av vår tomt och bara betala för träden. Samtidigt som jag räckte upp handen så viskade jag till min sambo att nu är det endast jag som klagar och gör mig hörd i vanligt ordning.

Nu var min fråga legitim och han hade missat att berätta om vad som gäller för bostadstomter. Det jag gjorde när jag frågade var att sätta igång en frågestund som aldrig verkade ta slut. Vissa frågor var lite dumma och repeterades även ett par gånger men annars var det hög standard. Jag blev grymt imponerad av kunskapsmängden bland markägarna som var allt annat än oförberedda.

Trots ett ihärdigt kämpande med yttrande i alla delar av förslaget så tror jag inte de kommer så långt. Lagen är gjord för att gynna elbolaget. Jag förstår att många var upprörda både p.g.a. natur och ekonomi. Detta kommer nämligen innebära att en del inte kan stycka av vissa bostadstomter samtidigt som träd med åldrar runt 100 år kommer fällas. En del av träden var även finare lövträd som planterats av släkt till de berörda.

Nu visade det sig att vi antagligen var de enda vinnarna som gick därifrån. Visst kommer de ta några av våra ekar men jag tror några klarar sig. De andra träden blir vi gärna av med och hade till och med planerat att ta väck några i framtiden. Nu får vi det gjort gratis samt betalt för virket. Vidare får vi en grundersättning på 1200 kr bara för att vi är berörda. Den stora vinsten låg i att det kommer ta evigheter att ens komma på tanken att gräva ner kabeln. Detta innebär att den obebyggda åkern framför oss kommer hålla sig obebyggd.

Inga kommentarer: