måndag 13 juli 2009

Omvänd split och strategi

Idag fick jag ta fram miniräknaren igen eftersom jag äger några aktier i Eniro. Efter en omvänd split 1:4 så har jag nu 9 aktier istället för tidigare 36 stycken. På min depå får jag räkna ut anskaffningskursen själv och min nya anskaffningskurs blev 43,60 kr.

Min aktier har inte gått särskilt bra på senaste och även om jag ligger på plus än så länge så är det marginellt jämfört med slutet av våren. Nu är det skönt att jag kommit så långt i mitt tänkande att jag inte blir orolig för det utan sitter och hoppas på ytterligare kursnedgångar och billiga köp.

Jag har ännu en gång tänkt om när det gäller storleken på varje köp. Denna gång minskar jag summan jag får köpa för. Enda anledningen är att jag har större chans att få köpa ett par aktier kring lägsta kurs då (vilket jag antagligen inte lyckas pricka in utan flera köp). När det väl vänder så är det stor chans att en kommande vinst ändå gör courtageavgifterna marginella då jag endast betalar 9 kr per köp.

Det ökar även mina möjligheter till att diversifiera min portfölj mer. Det finns väl vissa bloggare och ekonomigurus som tycker att det är fel att göra som jag och köpa aktier i fler än 10 bolag. De kallar det för DumMansPortfölj eller liknande men jag är en glad amatör som inser att jag inte är ett aktieproffs. Därför kommer jag att skaffa mig ett ordentligt diversifierat ägande.

En del kanske tycker att jag då borde satsa på en aktieindexfond istället men då tror jag att jag tappar intresset och slutar att lära mig mer om aktier.

Inga kommentarer: