måndag 30 november 2009

Plötsligt händer det!

Jag har räknat fram och tillbaka på tipsvinster och hur jag skulle fördela mina vinster under nästa år. Detta är faktiskt inte så lätt och jag kan förstå att folk som vinner stort inte klarar hantera det. I veckan vann en kompis till mig 100 00 kr och när jag frågade vad han skulle göra så fick jag svaret:
-Rock n´roll!

Efter att ha spekulerat en stund kring hur han skulle göra så sa han ändå att han kommer stoppa undan ca 20 000 kr i någon fond. Då frågade jag om vi inte kunde sitta ner och diskutera lite om vart han ska lägga sina pengar. Vi bestämde ingen tid men frågar han så ska jag sätta mig ner och antagligen föreslå Avanza Zero alternativt en portfölj med blandade investmentbolag (eller lite av båda). Det blir inget tjat från min sida men nu vet han att möjligheten finns.

Det som konfunderar mig är att jag föreslår folk att agera på ett annorlunda sätt än jag själv gör. Antagligen handlar det om att det vore mycket värre om någon förlorar sina pengar på mina tips än att jag själv skulle göra fel och därför försöker jag göra det säkrare.

Igår kväll satt plötsligt min sambo vid datorn och ansökte om ett Marginalen räntekonto och en depå på Aktiedirekt. Hon ska sälja alla sina fonder, sluta pensionsspara i fonder och tillsammans ska vi diskutera fram hennes framtida aktieköp. Det kommer att bli mycket intressant att se vart de diskussionerna slutar!

Inga kommentarer: