onsdag 31 mars 2010

Svag för billiga priser

Visst är det en svaghet att fastna för saker bara för att de är billiga. Bara för att ett pris är fördelaktigt så är det inte säkert att saken du får för priset är nödvändig, nyttig eller ens kommer användas efter köp. Är det även ett inköp som gör att det tillkommer fasta kostnader och en ökad risk gör det inte heller mer ekonomiskt vist.

Jag är väldigt svag för billiga priser men samtidigt är jag inte den impulsiva människotypen. Innan jag köpte min bil, som jag också ansåg vara väldigt billig, så funderade jag på att köpa en EU-moped. Med dåvarande situation, bensinpriser och bussresor räknade jag ut att om jag hittar ett objekt för 4000 kr så skulle jag ha möjlighet att tjäna igen pengarna på 2 år.

Den tidigare uträkningen var ändå lite svår att få ihop gentemot min sambos bensinsnåla bil (som fortfarande rullar trots att jag förutspådde att den inte skulle fungera länge till). Nu har jag en bil som, trots att den är bensinsnål med tanke på storleken, gör det enklare att räkna hem den möjliga besparingen. Jag har även övergett bussresorna och betalar numera gärna för att slippa att sitta kvar på jobbet och vänta en timma innan bussen går hem. Nu är det iofs finare väder på ingång och en del resor kommer att bytas ut mot cykel och promenader.

Shoppingsuget kom när en kompis ringde och undrade om jag inte skulle köpa hans EU-moped som han haft i ca 1,5 år. Han behövde pengar för att finansiera träningsutrustning till en kommande Svensk klassiker (*host* 30-årskris). Pengarna ville han ha säkrade redan imorgon då han skulle åka förbi en stad där han kan införskaffa rullskidor att träna på inför nästa års Vasalopp.

Priset han begärde var 3000 kr inklusive hjälm och lås. Nya förutsättningar och ett billigare pris än jag räknat på tidigare. Hastighetsmätaren fungerar inte men samtidigt hittar jag inte många fungerande alternativ i närheten av det priset på Blocket. När jag provkörde den tyckte jag det var riktigt roligt och imorgon blir det nog affär. Tröttnar jag så kan jag nog få tillbaka pengarna vid en försäljning.

Inga kommentarer: