måndag 5 april 2010

Trädfällnig och moppemek


Alla firar vi påsken på olika sätt och denna påsk valde vi att stanna hemma och arbeta. En del av arbetet har varit med min nyinköpta moppe. Jag tänkte att jag ska byta oljor, luftfilter samtidigt som jag ska fylla på destillerat vatten i batteriet. Än så länge har jag mest gått igenom allt efter instruktionsboken och insett att min kompis, som var förra ägaren, inte öppnat serviceboken utan endast kört. Tur att han inte ägt den en längre tid innan han sålde den till mig.

Helgens stora jobb har varit trädfällning. Efter att ha läst på samt frågat kunniga vänner så lånade jag skydd samt en motorsåg av min sambos föräldrar. Tyvärr krävde denna gamla Husqvarna flera timmars service innan jag kunde börja (tog antagligen extra lång tid då det var första gången jag höll i en motorsåg).

Jag har även läst på en hel del om kostnader kring stallbyggnation och insett att det är som med allt annat. För att få det till humana priser så måste vi göra så mycket som möjligt själva. Det är därför jag börjat såga ner träd på vår tomt. Vi ska ta hit en yrkesman till alla de träd som är över 10 meter långa och står olämpligt men jag kan sänka den kostsamma tiden för yrkesmännen genom att ta de mindre träden själv.

Även de mindre träden tar mycket tid och det kommer nog ta flera veckor innan det är klart då jag inte sågar i mer än 1- 2 timmar per dag. Detta gör jag för att minska skaderisken (tröttsamt för musklerna) och eftersom det tar ännu längre tid att få ordning på det avverkade träden så är det nog inte helt fel att dela upp arbetet. Det är iaf riktigt kul att se hur vår tomt växer fram!

Den stora besparingen blir arbetet med grunden till det framtida stallet. Gör jag så mycket av arbetet som möjligt så går det att spara många kronor enligt det jag läst på nätet. Felet med att göra allt själv är att det tar ofantlig tid. Först leta rätt på information, sen lära sig och slutligen utföra arbetet. Efter det är det bara att börja med nästa lärokedja och upprepa allt igen. För att få det billigt ska vi helst leta fyndinköp samt låna så många redskap som möjligt vilket även det tar mycket tid i anspråk. Som tur är så får jag iaf ta med det jag lär mig till framtida projekt.

Inga kommentarer: