onsdag 7 april 2010

Liten uträkning för att nå delmålet

Jag har tidigare nämnt att jag måste sätta in ca 2750 kr per månad samt sälja mina fonder och föra över pengarna för att nå mitt delmål till den 28 mars 2011 på mitt långsiktiga aktiedirektkonto. Det gör att jag får gå ifrån min grundplan och börja spara 12% av min grundlön till aktiedirekt och glömma mina Avanzakonton ett tag. Då sparar jag 2782 kr per månad i min långsiktiga portfölj och innan jag fyllt 31 så blir det 12 insättningar dvs 33 384 kronor.

Detta räcker som sagt inte för att nå mitt delmål så jag ska även sälja mina fonder vilka hade ett värde av 5500 kronor sist jag kollade. Om jag inte har några värdeminskningar i portföljen så gör det att jag kommer precis över mitt mål på 108 814 kr. I tidigare uträkningar har jag glömt en sak och det är att jag inte tänker samla likviditet fram till min nästkommande födelsedag.

Som personliga regler så har jag satt att jag inte ska köpa för mindre än 600 kr per köp (9kr courtage , 1,5%/köp). Nu har inte alla köp blivit så små men så länge jag har regeln så måste jag även räkna med den.

33384 kr+5500 kr=38844 kr
I skrivande stund har jag även 5917 kronor att handla för vilket ger 44801 kronor att handla med under närmaste året.
44801 kr/ 600 kr = ca 75 köp
75 köp * 9 kr courtage = 675 kronor köpavgift
(Jag hoppar över utdelningar i denna räkneövning för att inte krångla till det allt för mycket)

Nu får jag förhoppningsvis lite bonus någon mer månad detta året men jag kommer huvudsakligen att lägga de pengarna på stallbyggnationen samtidigt som det bara är spekulation att förutsätta något som inte är en fast inkomst. Jag hade även kunnat ändra regeln till större köp men det skulle inte vara tillräckligt genomtänkt.

Istället väljer jag hellre att sätta in 675 kronor extra denna månad, från mina spenderarpengar, för att ta mig ett steg närmare målet och få mer realistiska förutsättningar. Nu gäller det bara att mina värdepapper inte sjunker i värde, att jag får behålla mitt arbete, att det inte kommer en alldeles för stor utgift under tiden och att jag har noll sjukdagar även detta året. Om ca ett år vet hur det gick.

Inga kommentarer: