torsdag 6 maj 2010

Jag fångar knivarna!

"Fånga inte en fallande kniv!"

Jag är nog människotypen som skulle försöka fånga en fallande kökskniv. Jag bryr mig inte om att det kanske gör lite ont när den hamnar fel så länge golvet under blir räddat.

Likadant är det med aktier och här har jag läst att jag inte ska fånga fallande knivar på flera ställen. I min värld känns det annorlunda och enligt mig finns det bara två lägen. Antingen är det värt att köpa eller så är det inte det. Ett tredje och fjärde skulle vara att det är väldigt bra köp eller ett väldigt dumdristigt köp men egentligen tänker jag bara på de två första.

Min risk ökar inte för att jag köper till ett lägre pris men visst svider det lite att se att jag kunde sänkt min risk ännu mer ett par timmar senare. Jag fortsätter med min 5% fördelning som gör att jag inte riskerar att kapa hela handen i mina försök. Som plåster på eventuella sår kommer utdelningar som gör mer nytta desto större såren blir i kurserna.

Nu ska jag se om jag inte kan trolla fram lite pengar från något av mina kortsiktiga konton för att öka mitt långsiktiga sparande. Jag är inte nere på gränsen för att mitt delmål skulle vara hotat men det vore väldigt tråkigt att inte ha likviditet under en REA!

Inga kommentarer: