onsdag 17 november 2010

Prova först

Jag har skrivit om det tidigare men jag tar upp det igen då det kan spara många kronor. Försök att låna eller testa något hos en vän eller bekant innan du väljer att köpa något som du snabbt blivit sugen på. Själv har jag blivit sugen på en lövsug då vi har en naturtomt med väldigt många träd som ger en avkastning på fler löv än Dollarmiljonärens aktieportfölj ger i kronor.

I helgen lånade jag en bensindriven lövblåsare av en kompis och spenderade flera timmar i duggregn med denna maskin. Det visade sig vara ett fantastiskt redskap med tanke på hur lång tid det tagit att kratta och frakta löven till övre delen av tomten (där vi planar ut på lång sikt). Jag har fortfarande tankar om en lövsug men tydligen går det att kombinera i en apparat.

Sist jag skrev titeln prova först så handlade det om en spikmatta som vi lånade, provade och insåg att vi inte behövde. Samma år fick jag en spikmatta i julklapp. Denna spikmatta var mycket bättre och används fortfarande sporadiskt men jag ska ändra ett beteende. Tidigare har jag under många år aldrig önskat mig saker men om det ändå ska bytas julklappar så är det bäst att tänka till och förmedla vad jag behöver och verkligen vill ha. Att jag får något jag inte använder har varken jag eller den som ger mig klappen nytta av.

En lövblåsare som jag vill ha är ändå för dyr för att jag ska kunna önska mig då jag håller ner kostnaden på julklappar jag ger och jag ska köpa en själv till nästa höst. Ännu en fördel är att jag har flera månader att spara ihop till inköpet (endast bit över 1000 kronor men pengar som hamnar hos mig blir "öronmärkta" väldigt snabbt och kan i många fall inte redigeras över till annat).

Inga kommentarer: