tisdag 16 november 2010

Insplanet ringer och säljer

För ett par år sedan blev jag sugen på att köpa en bil som annonserades ut av en bilfirma. Jag tyckte att priset var oroväckande billigt och ringde upp för att fråga varför en bilfirma säljer denna bil till detta pris (vad är det för fel?). Han som svarade berättade att han var vän till den familj där sonen skulle sälja bilen snabbt då han skulle flytta (blivit rekryterad till allsvenskan) och att han inte tog ut någon provision utan gjorde det som en tjänst.

Jag packade med bilsynarkläder dagen efter och åkte och tittade på bilen. Med tanke på oxidationslagret på bilbatteriet så misstänkte jag att denna motorhuv inte öppnats på ett tvåsiffrigt antal månader. Jag blev genast väldigt kritisk och antecknade alla fel på ett papper. När jag kom in till bilhandlaren så sa jag att jag egentligen skulle tänka mig att köpa bilen men att jag inte kunde lägga ett bud då det antagligen skulle kännas som ett extremt skambud. Han insisterade på att jag ska lägga ett bud ändå. Jag la ett bud i en e-post där jag beskrev alla fel och jämförde med andra bilar som var ute på försäljning.

Innan jag åkte iväg och tittade på bilen så slog jag på nätet för att hitta kostnaden för försäkring på bilen och hamnade då på Insplanets hemsida. Efter att jag knappat in uppgifterna ringde en säljare upp mig och då berättade jag skulle titta på en bil och bad att få återkomma.

Förra veckan ringde det en säljare till mig och förklarade att han ringde då Insplanet hade haft tidigare kontakt med mig tidigare (regler som säger att de inte får ringa annars). Trots att den tidigare kontakten var så pass vag (var inte kund) så valde jag att skälla på honom för senaste kvartalsrapporten framför kontakten som jag istället berömde honom för.

Insplanet har lyckats bli ett av mina största innehavAktiedirekt när jag tittar på inköpskostnad och jag funderar på att redigera mina regler. Tidigare så har jag räknat på procent av min totala depå som jag får investera  i en aktie men jag borde göra procentskillnad på olika aktielistor (Insplanet -24,57 % i skrivande stund, lördag). 

Insplanet började sjunka när de berättade för marknaden att de skulle satsa sitt kassaflöde på att växa. Något jag såg som positivt även om de flesta verkar ha tänkt annorlunda. Jag fortsatte att köpa när allt eftersom aktiepriset sjönk men jag började att ogilla en sak mer och mer. Jag såg reklam från Compricer och andra aktörer på Insplanets marknader men ingenting från Insplanet. Vad satsade de sina marknadsföringspengar på egentligen.

Hade jag inte fått detta samtal så hade jag sålt av en del av innehavet i början av nästa år trots att jag köper för att äga. Nu tycker jag att det var ganska smart att ge sig på befintliga kunder med nya tjänster framför att få nya kunder även om jag var helt fel kategori. Att prata om räntesänkningar på mina olika smålån kunde inte hamna mycket mer fel. Ändå kände jag att han lät ärligt förvånad över att jag inte hade mer än bostadslån och CSN vilket gör att jag hänger kvar och eventuellt ökar i framtiden. Jag måste bara tänka över mina regler först och antagligen kommer de nya reglerna att stoppa investeringen ett tag framöver.

Bilhistorian slutade med att killens (som skulle sälja bilen) far ringde upp mig och skulle försöka skälla ut mig pga av ett skambud på 60% av vad de begärde. Han tystnade när jag förklarade felen men inom mig skrek tanken att han borde lägga tiden på att lära sin son att sköta sin bil istället för att lägga energi på ett så onödigt samtal. Jag valde ändå att sköta samtalet lugnt då ingen har nytta av att addera ovänner och särskilt inte över sådana småsaker.

Inga kommentarer: