måndag 10 augusti 2009

Spara in på kläder

När jag tog första steget för att få ordning på min ekonomi så gjorde jag en budget. Den har ändrat sig mycket med tiden men en konto har hållt sig näst intill intakt är klädkontot. Skillnaden nu är att månadsinsättningen är varierande på vissa konton istället för fasta summor vilket gör att jag har möjlighet att rikta mitt kortsiktiga sparande om jag vill.

När jag skrev summan 500/kr månad till kläder första gången så tyckte jag att summan lät väldigt låg. Lika mycket som jag brukade ge för en t-shirt ungefär och då tillkommer alla andra kläder. Den summan är exakt det jag lagt in på klädkontot sen budgetstarten i januari 2008.

Jag tycker att det är viktigt med kläder och anser att det kan vara direkt förödande med fel klädval i vissa situationer. Funderingar på att det skulle driva mig till de här situationerna fanns där när budgeten skrevs.

Tanken på kläder ändrade sig direkt och jag började att fundera på vad jag hade på mig i olika situationer. Det blev stopp på att t.ex. renovera i för fina kläder (låter idiotiskt men det kunde tom hända att jag målade i nya och fina kläder, kul att ha på sig när det är nyköpt) och jag blev mer sparsam på de kläder jag redan hade.

Samtidigt gällde det att fynda för att få 500 kr per månad att räcka till kläder som jag faktiskt trivs med. Det har varit svårt i vissa lägen men jag har 2400 kr på mitt klädkonto i skrivande stund och inga större kompleteringsbehov. Då har jag ändå handlat kläder senast i helgen på ett ställe i staden där jag bor som har haft billiga och snygga Billabong t-shirtar som jag är väldigt förtjust i. (Mitt pris: 150-200 kr, Ordinarie pris: 450-550 kr)

En sak som jag personligen dragit ner på är dyra strumpor och jag kan inte förstå priser som jag tidigare betalt för detta. Ofta syns de inte, de slits fort (även de dyrare modellerna) och jag tycker inte att det är någon större skillnad på komfort. Innan helgen fick jag höra att min sambos mor var på väg till Gekås. Jag har varit där tidigare så jag vet att det är bra priser men jag är egentligen inte så intresserad att ta mig dit och trängas med allt folk.

Jag frågade om hon kunde köpa med ett par strumpor till mig. Neutrala strumpor med olika neutrala motiv. Det gjorde hon och jag fick 5 par strumpor med godkända motiv för 50 kr. Det var billigt och bra för att hålla klädbudgeten. Hör jag att någon ska dit i framtiden så kommer jag nog att skicka bud igen.

1 kommentar:

minna sa...

känner likdant. Gjort stora förändringar. Tacka vet jag hello kitty och snobben strumpor på HM. =) Man kan inte hata snobben för att han är söt=)