onsdag 4 februari 2009

Att klaga på bolåneräntan

Igår läste jag på en blogg om en herre som hade fått sin vän att ifrågasätta sin låneränta på Swedbank. Vännen hade skrivit en e-post till banken och direkt fått sänkt ränta efter hot om att byta bank. Ingen diskussion, inget ifrågasättande och inga motkommentarer. Bara att åka ner och skriva på.

Detta tyder på att de visste att han var berättigad till en lägre ränta men så länge de kan tjäna pengar så får folk ligga kvar på en för hög nivå. Nu vet jag iofs inte vad han hade för kapital på Swedbank, det är alltid lättare att förhandla med banken om du har ett sjusiffrigt belopp på kontot.

Nästan varje vecka läser jag rubriken "Så får du lägre ränta på bolånet" i någon tidning eller på nätet. Därför har naturligtvis tanken på att göra detta även slagit mig. Att gå ner till banken och berätta att nu får det vara nog om de ska ha kvar mig som kund.

Tidigare har jag hållt mig från detta eftersom jag lyckades att få ett huslån. Detta gjorde att vi kunde låna hela summan till vårt nyinköpta fritidshus trots att det inte ska gå enligt bankens regler. Bankmannen som godkände detta har slutat nu och om jag hade börjat krångla så hade nog en annan banktjänsteman kunnat krångla tillbaka. Fast nu är fritidshuset en permanentbostad.

Jag har redan varit i kontakt med banken en gång och då bestämde vi att vi ska träffas i april för omvärdering och genomgång av lån. Frågan är om jag kan hålla mig ända till april innan jag tar kontakt med dem efter att läst om hur lätt det är att sänka.

Inga kommentarer: