onsdag 4 februari 2009

Passiva kostnader

Under en sommar jobbade jag på en fabrik som tillverkar sängar. En dag när det var planerad service på den stora maskinen och servicegubbarna var sena så fanns det inget för oss att göra (efter att vi sett till att det var kliniskt rent på arbetsplatsen). En av killarna som jag jobbade med föreslog att vi kunde lägga oss och vila på varsin säng på mellanlagret. Jag somnade direkt.

När jag vaknade sa killen:
-Nu är jag verkligen nöjd!
Jag undrade naturligtvis hur det kom sig att han var så nöjd efter en kort tupplur och han svarade:
-Det enda sättet att bli rik på är att tjäna pengar när man sover och det är det vi gjort nu.

Passiva inkomster i all ära, men om en person som jag ska ta tag i min ekonomi så är det enligt mig absolut mycket viktigare att börja med att ta tag i de passiva utgifterna. Vilka är då de passiva utgifterna? Det måste vara de kostnader som tickar på när jag sover. El, försäkringar, räntor m.m.

It takes money to make money!
En person som inte har kapital och inte lyckas spara med nuvarande inkomst ska kanske släcka alla lampor innan de går och lägger sig. Det vore ett steg i rätt riktning!

Inga kommentarer: