tisdag 10 februari 2009

Ingen lätt match

Att börja tänka ekonomiskt är inte så lätt i alla lägen. Att ändra på ett beteende tar lång tid och det är lätt att falla tillbaka till sitt tidigare tankesätt. Vi har t.ex. nästan alltid glömt att ta med vår egna påse när vi handlar och vi har fortfarande inte köpt tygpåsar.

Vi vet att vi sparar både tid och pengar om vi planerar vad vi ska köpa för mat men de få gånger det händer så står vi där med en lista på 6-7 saker att inhandla.

Första gången jag utförde min snålhetsåtgärd när det gäller kvällens mat gick det hur bra som helst. Andra gången åt jag upp köttbullarna genom att ta ett par stycken varje gång jag öppnade kylen. För övrigt så ska jag sluta med nudlar, pasta går nästan lika snabbt att tillaga.

Sen känns det inte som tid och ork räcker till i alla lägen. Jag har t.ex. fortfarande inte köpt några LED-lampor.

Nu tänker jag verkligen inte ge upp för att jag upplever små bakslag. Detta saker som jag gjort för att minska våra kostnader har redan ökat vår möjlighet att få pengar över. Jag är, som jag tidigare skrivit om, i första hand intresserad av spartips som endast kräver en åtgärd. Skulle vi glömma att ta med egen påse till affären så är det bara att köpa plastpåsar och försöka komma ihåg det nästa gång istället. Skulle det bli jobbigt att använda avfallspåsar så slutar vi med det.

Jag tycker faktiskt att det är helt ok att slösa stundvis. Ta en extra lång dusch, ha lite extra varmt i huset en kall vinterdag eller att tvätta endast en t-shirt trots att jag inte har mer tvätt att lägga i tvättmaskinen. Det är enligt mig helt ok så länge jag är medveten vad det kostar mig.

Inga kommentarer: