Idag ringde min sambo och berättade att strömmen gått när hon var ute och gick med hundarna. Tydligen så var EON tvungna att bryta den eftersom de skulle ta ner ett par träd på grannens tomt då de håller på att bygga ut sitt boende.
Hon gick ut för att fråga vad som händer och då berättade de att innan de bröt strömmen så knackade de på hos oss. Eftersom ingen öppnade så trodde de att det var ok att bryta strömmen och börja jobba. När min sambo sa att hon satt och pluggade så skrattade gubbarna och sa att det får du göra ikväll istället.
När jag hörde detta tog jag kontakt med EON som sa att de fick göra detta utan att kontakta oss innan. När jag sa att vi har elektriska apparater som är känsliga för avbrott så sa de att de kan skicka en blankett som vi kan fylla i om något gått sönder.
Efter detta ringde jag till Konsumenternas Elrådgivningsbyrå. Jag fick prata med en herre som sa att det finns en mängd lagar och att han inte kan hänvisa direkt till någon. Vidare berättade han att de brukar säga att en kund ska bli underrättad iaf en vecka innan ett planerat strömavbrott. Inga direkta svar men jag skrev även en e-post till samma organisation så att jag kanske kan få ett förtydligande.
Som vanligt så får jag ta saken i egna händer eftersom det inte går att få någon hjälp när den behövs. Jag letade upp Ellag (1997:857) 11 kap 7 paragrafen.
§ Innehavaren av nätkoncession får avbryta överföringen av el för att vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla en god drift- och leveranssäkerhet. Avbrottet får inte i något fall pågå längre än åtgärden kräver. Om innehavaren av nätkoncession kan förutse annat än kortvariga avbrott i överföringen, skall konsumenten underrättas i god tid före avbrottet. Konsumenten skall underrättas personligen eller, om det är lämpligt, genom anslag.
Enligt mig är tre timmar inte ett kortvarigt avbrott. Samtidigt så visar de att det fanns ett behov av att underrätta oss, annars hade de inte knackat på. Hur svårt hade det varit att få fram vårt mobilnummer och ringa? Eftersom de bryter mot ellagen så tyckte jag att det fanns anledning ersätta oss. Strömavbrottet gav bland annat följande effekter:
För min sambo innebar det att hon:
- missade studietid.
- inte kunde duscha (avloppspumpen får inte användas om den inte är kopplad till ström).
- inte kunde använda plattången.
- var tvungen att åka på ett viktigt möte utan att kunna göra iordning sig ordenligt.
Hon gick ut för att fråga vad som händer och då berättade de att innan de bröt strömmen så knackade de på hos oss. Eftersom ingen öppnade så trodde de att det var ok att bryta strömmen och börja jobba. När min sambo sa att hon satt och pluggade så skrattade gubbarna och sa att det får du göra ikväll istället.
När jag hörde detta tog jag kontakt med EON som sa att de fick göra detta utan att kontakta oss innan. När jag sa att vi har elektriska apparater som är känsliga för avbrott så sa de att de kan skicka en blankett som vi kan fylla i om något gått sönder.
Efter detta ringde jag till Konsumenternas Elrådgivningsbyrå. Jag fick prata med en herre som sa att det finns en mängd lagar och att han inte kan hänvisa direkt till någon. Vidare berättade han att de brukar säga att en kund ska bli underrättad iaf en vecka innan ett planerat strömavbrott. Inga direkta svar men jag skrev även en e-post till samma organisation så att jag kanske kan få ett förtydligande.
Som vanligt så får jag ta saken i egna händer eftersom det inte går att få någon hjälp när den behövs. Jag letade upp Ellag (1997:857) 11 kap 7 paragrafen.
§ Innehavaren av nätkoncession får avbryta överföringen av el för att vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla en god drift- och leveranssäkerhet. Avbrottet får inte i något fall pågå längre än åtgärden kräver. Om innehavaren av nätkoncession kan förutse annat än kortvariga avbrott i överföringen, skall konsumenten underrättas i god tid före avbrottet. Konsumenten skall underrättas personligen eller, om det är lämpligt, genom anslag.
Enligt mig är tre timmar inte ett kortvarigt avbrott. Samtidigt så visar de att det fanns ett behov av att underrätta oss, annars hade de inte knackat på. Hur svårt hade det varit att få fram vårt mobilnummer och ringa? Eftersom de bryter mot ellagen så tyckte jag att det fanns anledning ersätta oss. Strömavbrottet gav bland annat följande effekter:
För min sambo innebar det att hon:
- missade studietid.
- inte kunde duscha (avloppspumpen får inte användas om den inte är kopplad till ström).
- inte kunde använda plattången.
- var tvungen att åka på ett viktigt möte utan att kunna göra iordning sig ordenligt.
För mig innebar det att jag:
-fick åka hem på lunchen för att kolla att allt är ok samt ställa in luft/luft-pumpen eftersom den inte får in de inställningarna som är bäst för oss automatiskt.
Jag läser i lagen och inser att vi maximalt kan få ut en reseersättning fram och tillbaka till staden. Att våra elektriska apparater kan ha tagit skada så att de går sönder om ett år bryr de sig inte om. Jag kommer kräva de små slantarna av principskäl och vänta i nästan två år innan jag gör det. Eftersom jag enligt lagen har denna tid på mig att anmäla så hinner jag se om några av våra elektriska apparater hinner gå sönder. Som jag uppfattar det så har de bevisningsplikt på att det inte var strömavbrottet som orsakade detta.
Det handlar inte om mycket pengar (om inte något går sönder) och jag vet att det är en "piss i Nilen" för EON. Det är synd att jag inte har fler läsare på denna blogg eftersom detta verkar vara vanligt rutin vid planerade avbrott. Hade alla klagat likt jag kommer göra så hade de kanske fått upp ögonen.
-fick åka hem på lunchen för att kolla att allt är ok samt ställa in luft/luft-pumpen eftersom den inte får in de inställningarna som är bäst för oss automatiskt.
Jag läser i lagen och inser att vi maximalt kan få ut en reseersättning fram och tillbaka till staden. Att våra elektriska apparater kan ha tagit skada så att de går sönder om ett år bryr de sig inte om. Jag kommer kräva de små slantarna av principskäl och vänta i nästan två år innan jag gör det. Eftersom jag enligt lagen har denna tid på mig att anmäla så hinner jag se om några av våra elektriska apparater hinner gå sönder. Som jag uppfattar det så har de bevisningsplikt på att det inte var strömavbrottet som orsakade detta.
Det handlar inte om mycket pengar (om inte något går sönder) och jag vet att det är en "piss i Nilen" för EON. Det är synd att jag inte har fler läsare på denna blogg eftersom detta verkar vara vanligt rutin vid planerade avbrott. Hade alla klagat likt jag kommer göra så hade de kanske fått upp ögonen.
Läs fortsättningen: Berättigade till ersättning
3 kommentarer:
Otroligt att det alltid är ok för bolag/myndigheter att göra som det behagar, på bekostnad av oss betalande kunder.
Vi bor i en hyreslägenhet och vårt kylskåp gick sönder på fredagskvällen och fick snällt vänta till måndagseftermiddagen för att få hjälp. Det ansågs inte akut. Nu hade vi lite tur då det var mycket kallt ute, vi bommade för köket och öppnade fönstret så det blev riktigt kallt och på så vis klarade vi all julmat.
Nu var det här inte lika "störande" som för er. Men just det här att dem får göra som dem vill är oerhört irriterande!
Jag tycker att det låter väldigt störande för din del! Har du läst igenom hyreslagen så du vet dina skyldigheter och rättigheter?
Visst var det störande, men tack och lov så fungerade all annan el! =)
Nej jag har inte kollat upp det, men ska definitivt göra det!
Skicka en kommentar