tisdag 26 maj 2009

Mindre pension, mer aktier

Nu har jag avslutat mitt privata pensionssparande på 200 kr/månad. Jag tog ett sista varv på internet och läste om allt negativt som privat pensionssparande kan innebära och ringde och avslutade autogirot. Nu kommer pengarna att föras över till aktiedirekt varje månad istället.

Tidigare under året så har jag haft minst 1000 kr/månad som minsta summa att sätt in på min aktiedepå. Denna summa ökar då till 1200 kr vilket motsvarar ca 5,2 % av min månadslön.

Minna gav mig tipset att sätta upp delmål vilket är enklare än att sätta upp ett mål på t.ex. 10 års sikt. Ett av mina delmål blir att försöka få in 10% av min normala månadslön på aktiekontot dvs 2290 kr/månad. (Skulle min livssituation ändra sig så ändrar jag målet)

Inte lätt, särskilt inte när min sambo studerar och vi renoverar. Jag får försöka att trolla lite i min budgetexcelfil samt jobba ännu hårdare med att försöka minska våra kostnader för att nå detta mål.

Inga kommentarer: