söndag 17 maj 2009

Vad är ett liv värt?

Det är alltid jobbigt när någon blir allvarligt sjuk. Denna gång handlar det inte om en person utan människans bästa vän hunden. Vår äldsta hund ligger inne på sjukhus och det är alla möjliga fel med henne. Det som var mest akut var att hon hade vatten i lungorna och hade hon inte kommit in i tid så hade hon drunknat i sig själv.

Våra hundar är försäkrade och det gör att försäkringsbolaget kommer att betala 80% av kostnaden som överstiger 1500 kr. När min sambo frågade om vad det kan komma att kosta som mest så svarade veterinären att vår kostnad kan bli 5000 kr om de måste operera bort livmodern.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så hade inte beslutet varit svårt. En ny hund av denna ras kostar runt 8000 kr och vår hund är 9 människoår gammal. Hennes mor blev bara 10 år innan hon gick bort.

Min sambo har haft hunden sen den var valp och ser det ur ett annat perspektiv. Det är hennes vän och trogna följeslagare. Trots att hon är medveten om det ekonomiska perspektivet så kommer hon inte att ha något annat än hundens bästa i fokus. Finns det möjlighet att rädda henne så kommer inte jag sätta upp några ekonomiska hinder för henne trots att jag inte har samma band till hunden.

Detta är väl en av få saker där det ekonomiska perspektivet får uteslutas helt då iaf jag inte kan formeln för att räkna ut ett värde på liv. Hon får ta besluten själv och jag kan inte göra mer än att trösta henne och hoppas på att allt går bra. Pengarna till veterinärkostnaden tar vi från vår semesterkassa så att det inte drabbar vårt långsiktiga sparande.

Inga kommentarer: