torsdag 9 juli 2009

Anoto

Det är inte bara det extra utflödet av pengar som kommer med det varma vädret. Jag tappar lite av orken och motivationen till att hålla koll på ekonomin. Jag har inte tittat till min aktiedepå alls lika ofta och jag har inte följt börsen på samma sätt.

Det är väl därför jag missat att skriva in min ekonomiska översikt för juli månad. Jag kommer inte att göra det i efterhand då jag fortfarande funderar på hur jag ska redovisa mina tillgångar framöver.

Nu har det iaf varit lite sämre väder ett tag och jag har kommit ifatt mig. Idag köpte jag 338 Anoto aktier för 3,66 kr styck och har efter det 1000 st med en anskaffningskurs på 3,90 kr. Nu använde jag mig av spekultationspengarna som jag har tänkt att använda på kort sikt.
Totalt 1000 aktier
Detta köp var på 338 aktier och kostade 1246 kr (inkl courtage)
Kortsiktigt 1000 kr = (1000 kr - 9 kr)/3,66 = ca 270 aktier kortsiktigt
Långsiktigt 338 st-270 st = 68 aktier (730 aktier totalt på lång sikt)

Just nu känns det omöjligt att göra någon som helt vinst på mina kortsiktiga placeringar. Courtaget ska jag ta från de 1000 kr som jag hade kortsiktigt samtidigt som jag inte orkar räkna efter inköpskursen utan använder mig av min totala ansakaffningskurs. Detta gör att kursen måste hamna på nästan 4 kr innan det är ett nollsummespel. Allt för att det inte ska skada den långsiktiga portföljen (Hade jag avrundat rätt matematiskt så hade de kortsiktiga aktierna blivit 271 stycken). Det är helt enkelt en för liten grundinsats för att det ska göra någon skillnad.

Vi får se hur jag gör, kanske tröttnar jag väldigt snabbt på kortsiktighet och låter allt ligga kvar i den långsiktiga delen. Då slipper jag att hålla isär och räkna iaf.

Inga kommentarer: