lördag 19 september 2009

Ond cirkel???

Jag var riktigt nöjd när vi blev av med topplånet under våren. Detta gjorde av vi kände att det var dags att öka amorteringen vilket vi även gjorde med 93 %. Idag läser jag DI och får en chock då jag läser att de ska titta över detta på EU-nivå.

De ska rösta i oktober och förstår jag det rätt så kommer bankerna endast få låna ut 40% av en byggnads värde i bottenlån om förslaget går igenom. Jag tittade på de första kommentarerna till artikeln och läsarna verkar tycka att det är sunt. Är det bara jag som tycker att det är katastrof för sparandet?

Just nu är räntorna låga men det tror jag inte vi får se många år till. Personligen tror jag att de börjar höjas redan nästa år. Enligt min senaste kvartalsrapport så har vi ett lån på 613 300 kr. Banken värderade upp vårt boende till 700 000 kr genom att jag visade lite bilder och antagligen kan vi värdera upp det mycket mer men inte tillräckligt. Jag tror att vi kan få värderingen att komma upp till en miljon om vi tar hit en värderare i dagsläget men det är inte säkert.

40% är, om vi lyckas värdera upp bostaden, 400 000 kr vilket skulle innebära över 200 000 kr i topplån. Med nuvarande amorteringstakt så innebär det att vi får ha detta topplån i över 5,5 år innan det är avbetalt. Räknar jag på 700 000 så blir det 280 000 kr och nästan 8 år.

För det är en värdering som krävs för de första siffrorna. Att bara göra värderingen kostar 1500 kr. Sen är frågan hur ett sådant beslut skulle påverka bostadspriserna. Redan nu är det många som blir nekade lån och med de eventuellt nya kraven så kommer de ännu mindre nya husköpare in på marknaden vilket, jag tror, innebär sjunkande bostadsvärden. Sjunker vårt bostadsvärde så kan banken kräva att öka topplånet vilket gör att det tar ännu längre tid att betala tillbaka. En ond cirkel helt enkelt.

Nu faller inte hela vår ekonomi i bitar om jag har rätt då vi ändå har ett ganska litet lån. Det känns ändå tråkigt om det skulle innebära att vi inte lyckas med att betala av lånet enligt nuvarande plan men allra värst drabbar det de familjer med flera miljoner i lån. Tänker jag fel eller missförstår jag artikeln? Läs den gärna och kommentera om Ni tror jag har fel, det skulle vara lugnande om någon hade en annan syn på detta.

Artikeln hittar ni HÄR (klicka)

2 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Även bloggen diversifierad tog upp denna artikel igår och där har han fått en kommentar från en "Per" som jag kopierar in här:

Per sa...
Nu är Dagens Industri en kvalitetstidning i nivå med Aftonbladet så det som skrivs är avsett att sälja och gärna måla upp panik och misär.

Dagens Industri har vad jag förstår läst ett dokument där EU ställer frågor förslag till ändring i bankernas kapitalskyddsregler. Response by Finansinspektionen and the Riksbank to the European Commission’s consultation on possible further changes to Directives 2006/48/EC and 2206/49/EC (the Capital Requirement Directive). Går att läsa på www.fi.se

Dagens Industri drar emellertid i bästa aftonpress stil upp ett katastrofscenario på samma sätt som tidningen alltid gör. Se bara hur tidningen skrev förra året - mig veterligen har flertalet överlevt trots att världsekonomins omedelbara undergång ju förespåddes...

Skulle förslaget ha de effekter som di målar upp skulle det sannolikt bli värre än vad någon kan föreställa sig med både personliga och bostadsrättsföreningar i konkurs samt enorma kreditförluster för bankerna.

I verkligheten (dvs utanför olyckskorparna på di:s redaktion) handlar det dock om mer tekniska frågor såsom relationen utlåning/eget kapital etc.Bankerna kan komma tvingas kanske ta lite högre ränta och kanske ha en lite annan relation mellan eget kapital och utlåningen. Inget som knäcker bostadsmarknaden och sannolikt inget man kommer märka i en tid där räntan ändå stiger pga högkonjunkturen.

Jag kan inte bedöma om förslaget rent tekniskt är bra - varken Riksbanken eller Fi gör ju dock vågen att döma av svaret så förslaget är nog inte så bra

En annan sak är att banker måste vara försiktiga vid värderingen av säkerheter och här kommer vi nog rent generellt få se att bankerna blir lite försiktigare till att låna ut uppåt 90 procent av ett marknadsvärde. Trots allt är ju marknaden dopad av räntan så det är förbaskat svårt att bedöma vad som är ett långsiktigt marknadsvärde på lägenheter just nu. Swebank har ju redan börjat bli striktare utan att EU haft något med det att göra

Dagens råd: Bojkotta Dagens Industri

2009-09-21 11:21


Per sa...
F.ö. bör man notera att endast en ekonomiredaktion skriver om detta. Gissar att de gör en annan bedömning av innebörd och konsekvenser...

2009-09-21 11:57

Auri sacra fames sa...

En kompis har lite kontakter inom bank och han ska försöka reda ut vad detta innebär genom att se vad det pratas om på banken. Jag återkommer angående detta om jag får någon vettig information...