måndag 26 oktober 2009

Aktieköp

En politisk risk som gör att företaget kan gå i konkurs. Framtidsspekulationer som säger att om mötet i Köpenhamn går fel så kommer förmågan att tjäna pengar försvinna. Saker som skapar oro bland aktieägarna och både småsparare och större aktörer börjar sälja. Låter som ett bra köpläge enligt mig.

Jag förstår också att det är en risk men jag tycker den är acceptabel gentemot vad jag kan vinna. Alla aktier kommer med någon form av risktagande och i denna aktie minskar ändå risken med tanke på tillgångar gentemot skulder. Däremot blev det ingen större investering vilket gör att min totala riskbild minskar.

Idag köpte jag aktier i TriCorona. Sjunker kursen ett par procent så kommer jag nog att göra ännu ett köp. Framtiden får visa om det var en bra investering.

Bloggen där jag fick upp ögonen för denna aktie heter Entrepenörsskap, Ekonomi, börsen och politik. På denna nystartade blogg skriver Zed bland annat lättlästa analyser ( med fokus på Peter Lynch) och än så länge har han bra fart på sina inlägg. Jag tycker att hans tankegångar liknar mina egna en del vilket gör den extra intressant för mig och jag hoppas att han fortsätter i samma fart.

2 kommentarer:

ZedsDead sa...

Kul överaskning att se att min blogg är uppskattad och att jag fick dig att få upp ögonen för tricorona!

Hoppas du gillar bloggen och som det ser ut nu så kommer jag kunna forsätta hålla tempot med inlägg som jag har börjat med.

Vi får hålla tummarna för att politikerna fattar kloka beslut vad gäller utsläppsrätter!

Auri sacra fames sa...

Det låter bra, mera analyser=)