lördag 6 februari 2010

På eller till

Morgonen har gått åt till att skotta på tomten (förutom en två timmars analys av dagens stryktipsrad). Jag har tyckt lite synd om vår lilla hund som vill ta sig till sina favoritträd och blir tvungen att avbryta när han sjunker ner och försvinner i snön.

När jag gick runt och skottade så tittade jag en hel del på vårt lilla hus. Taket läcker så mycket värme att de längsta istapparna var nästan en meter långa. Jag hittade spår av möss som kan springa in och ut bäst de vill då det är byggt på en självdragsprincip.

Vi vet att boendet vi har är för litet på sikt och det finns egentligen ett par alternativ att välja på.
1. Sälja och flytta
Här finns det risk att vi gör vårt livs sämsta affär. Området vi bor i blir bara mer och mer populärt och har så många fördelar som tillkommer att jag inte tror att vi kommer ha möjlighet att köpa en likvärdig bit med tomt i framtiden.

2. Ha kvar som sommarstuga och flytta
Detta alternativ är svårt att få ihop då min sambo inte vill bo i en lägenhet. Visst hade jag kunnat tänka mig ett centralt hus men att få ihop ekonomin på det blir inte enkelt. Att ha ett hus till i ett billigare område som ligger lite längre från staden är inget alternativ just då min smärtgräns går vid nuvarande avstånd. Jag vill ha möjligheten att gå mellan stad och hem.

3. Bygga till
Från början var jag väldigt inställd på alternativ och bygga på nuvarande boende men nu är jag inte så säker längre. Trots att jag rättat till mycket av tidigare byggfusk så kommer jag inte få ihop det i normal villastandard. Jag har blivit varnad av många äldre personer som tänkt som jag att det kommer kännas som ett pusselbygge hur mycket jag än gör (kan jag lära mig av andras misstag denna gång?)

4. Bygga nytt på tomten
Detta alternativ är faktiskt det vi känner för mest just nu. Huset behöver inte bli jättestort då nuvarande boende blir en väldigt fin gäststuga. Alternativt är att bygga ett lite större hus och kanske hyra ut nuvarande boende. Det hade blivit en fin extrainkomst men samtidigt kan det bli jobbigt då våra närmsta grannar blir våra hyresgäster.

Det är mycket att fundera på men det går det inte att fastna i att fundera så vi har en liten plan. Startskottet går när EON varit och fällt sina träd (vilket de iofs skulle varit i höstas och jag undrar om de kommer att dyka upp överhuvudtaget, jag får ringa och höra framåt våren). Sen ska vi fälla resten av träden vi inte vill ha på tomten samt gräva. Vi kommer att göra en parkering samt förbereda både för nybyggnation och tillbyggnad.

En kompis, som äger både skogsmaskin och grävmaskin, har lovat att hjälpa oss med detta om vi bara betalar för att hyra lastbil med släp så att han kan frakta sina fordon. Vi skjuter helt enkelt på beslutet genom att förbereda för båda och även om det blir lite mer kostsamt och tar lite längre tid att göra fler saker så sparar vi så pass mycket tid på att inte grubbla och istället agera så att det blir värt det hela.

Inga kommentarer: