tisdag 23 november 2010

Känner mig tvungen

Jag fortsätter att vela över min fördelning av fonder hos premiepensionsmyndigheten. Det hade passat mig bättre om jag kunnat ha 6 fonder men nu går det bara med 5. Det skulle kännas riktigt surt om jag inte hade ett par procent i en räntefond om börserna faller så att jag får möjligheten att handla billigt.

Jag gillar inte att bli sur så jag kände mig tvungen att ändra min fördelning av fonder. Den nya fondfördelningen efter att dagens order gått igenom:


269357 AMF Aktiefond Småbolag 18 %
407775 Aberdeen Global - American Equity Fund 7 %
734491 Avanza Zero - fonden utan avgifter 60 %
825109 Swedbank Robur Östeuropafond 5 %
305185 AMF Räntefond Kort 10 %

2 kommentarer:

aktiespartacus sa...

10% räntor är det en kortsiktig placering iom världsläget, eller har du en långsiktig strategi att alltid ha en viss del räntesparande?

Auri sacra fames sa...

Hej Aktiespartacus!
Jag har inte min strategi klar...

Det jag tänkte på mest är just att ha en viss procent att handla för om det bli billigare att köpa. Sen vet jag inte eller spekulerar i om det blir så om en månad, ett år eller 5 år. Vill bara ha en skvätt att lägga över i aktiefonder när det blir billigt.

Går börserna uppåt så kommer fler procent att hamna i räntor. Att ha pengar i räntefonder kommer att vara en del av strategin som håller på att växa fram i min tanke. Skälet att jag inte förhastar mig är att jag vill få till en enkel plan att följa så att jag kan lägga min tid på enskilda aktier.

Tankarna just nu är att fördela allt mellan en räntefond och Avanza Zero vilket jag isf gör när jag räknat ut mitt system, ett system som ska bestämma fördelningen mellan fonderna efter min ålder och konjunkturbarometern. Min plan är att den slutgiltiga strategin är klar i mars och då ska jag ha en plan som sträcker sig fram till pension.

Knepigt svar på en enkel fråga? =)

Kortare svar:
Jag håller på att ta fram en långsiktig plan som alltid kommer att innehålla en viss del räntesparande även om den antagligen kommer att vara väldigt låg under vissa perioder.

Världsläget läser jag om i tidningar vars aktieanalyser jag inte följer eller litar på, varför ska jag då lita blint på det andra som skrivs. Jag kan inte göra en egen analys av världsläget utan jag får luta mig tillbaka och se vad som händer och följa enkla strategier.