lördag 31 januari 2009

Allmosor och tjänster

När jag var ung så kände jag att jag klarar allt själv och jag behöver aldrig någon hjälp från någon. Förutom den närmaste skaran kring mig så hade jag inget behov av att lära känna många fler människor. Detta är något som började ändra sig för ca 10 år sedan men det gick verkligen inte över en natt.

Under våren 2004 spekulerade jag och några studiekamrater om vad vi skulle hamna på för tjänster. Då sa jag att jag nog gör mig bäst på ett lager där jag får leda mitt arbetslag och sköta mig själv. Hade någon sagt att jag idag skulle arbeta med försäljning och vara ansiktet utåt för ett företag skulle jag skratta högt.

Nu sitter jag där med en tidigare mardröm. En väldigt stor procent av befolkningen i staden där jag bor känner mig. Samtidigt tror jag inte det är en särskilt stor procent som inte vet vem jag är och i mitt yrke är jag tvungen att komma överens med folk som inte alls är lika de som jag umgåtts med tidigare. Det allra värsta med det hela är... Att jag stormtrivs!

Även om jag inte gillar allt med människor som jag lär känna så hittar jag alltid någon del av deras personlighet som jag verkligen tycker om. Desto fler människor som jag får i mitt kontaktnät desto lättare blir det att få tjänster, rabatter och förmåner. Nu ska du som läser detta inte tro att jag lär känna folk bara för vinnings skull! Jag tar aldrig emot något som jag inte skulle kunna att tänka mig att återgälda på ett liknande sätt till just den personen.

Tidigare har jag läst att en hustomt kostar minst 100 000 kr att fixa. Vår tomt skulle bli betydligt dyrare eftersom den är nästan 2800 kvadratmeter stor. Vi har valt att ha naturtomt då även det har sin tjusning men det går ju även att fixa till en naturtomt med lite personliga inslag.

Min sambos vän har en kompis som jobbar i en blomsteraffär. Efter en felbeställning fick de in alldeles för många hyacinter vilket är en blomma som fungerar både inom- och utomhus. Vi fick 18 stycken att placera ut på vår stora tomt till våren. Det känns inte konstigt för mig att ta emot (trots att det är min sambo som känner henne bäst) efter att ha släpat upp hennes tjock-tv på 70 kg till takvåningen hon bor i. Idag är det dags att slita med flytt igen. Nu är det en av mina vänner som ska flytta och för dig som har läst bloggen tidigare så är det samma person som när jag nämde en svetskunnig vän som hjälpte oss med översta delen i installationen av köksfläkten. Tjänster och gentjänster!

Inga kommentarer: