onsdag 13 maj 2009

Kostsam synd

Jag har snusat i 14 år. När jag började så kostade en dosa snus 12 kr och då fick jag mer snus i dosan än jag får idag. Det går åt ca 10 dosor/månad och räknar jag på ett snittpris på 20 kr så har denna synd mot kroppen kostat 10 dosor* 12 månader * 14 år * 20 kr = 33 600 kr.

För närvarande snusar jag ett lågpris snus som jag kan köpa för 29 kr/dosa och om det priset håller i sig så kommer jag att spendera 48 720 kr de närmaste 14 åren (antagligen mer då priset verkar öka hela tiden)

Ett perfekt inledning till ett skriveri om att sluta snusa då detta är en ekonomiblogg men det var inte min tanke. Via en kompis har jag hört att en bekant lyckas göra eget snus som smakar precis som det som köps i butiken. Han har experimenterat och har nu det han tycker vara ett bra recept vilket vi tänkte kopiera.

En minimal grundinvestering i en snusugn och sen behöver vi bara köpa in råvarorna och dra igång vår egen tillverkning. Priset blir under 9 kr/dosa och arbetsinsatsen är inte särskilt stor. Det ska bli kul att se om vi kan få till det.

3 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Nu har vi beställt och det blev från www.cuthof.se som vi gjorde detta. Vi börjar med att göra snuset i en vanlig ugn för att se hur det blir.

Unknown sa...

Ska tydligen vara ganska gott enligt dem jag känner som har provat. Själv har jag mot alla odds lyckats sluta =)

Auri sacra fames sa...

Det var riktigt gott=) Själv vet jag inte om jag skulle klara att slita mig från snuset...