tisdag 2 juni 2009

Vill nog inte få för gröna fingrar

Min mormor fick höra att vi höll på med ett grönsaksland och då skickade hon med en trädgårdsbok och en tomatplanta med mina föräldrar. Jag har tittat lite i boken men jag tänker inte läsa den pärm till pärm. Den får fungera som ett uppslagsverk tillsvidare då jag spenderar min lästid med fokus på investeringar och ekonomi.

Det finns många saker som tilltalar mig med att odla. Du kan få avkastning varje år på en grundinvestering. Vi har fått instruktioner till vår tomatplanta och det är bara att ta fröer från ett år och så året efter för att få en eller flera nya tomatplantor. Vill du ha blommor så kan du ta en knopp i en annan trädgård och få den att växa i din egen utan kostnad.

Det stora problemet är all tid som det tar att sköta. Tomatplantan måste vattnas varje dag och det gäller att hålla koll på vädret för om det blir kallt en natt så ska vi ta in den inomhus. Detta gör att jag backar lite för tanken på att starta någon större odling. Det får bli när jag löser allt med automatisk bevattning och automatisk påfyllning via regn isf.

Min sambo har sagt att bara hon får förutsättningarna så kommer hon sköta allt. Vill hon det så ska jag ge henne förutsättningarna men det känns inte som att jag kommer spendera så mycket löpande tid på detta i dagsläget.
.

1 kommentar:

Lisa sa...

Ja du, det där med tomatplantor. Vi har fått tomatplantor av min far odlade med omsorg. Varje år så slokar dessa tomatplantor till min fars besvikelse. Får väl vattna bättre i år?