torsdag 20 augusti 2009

Min bedömning

Uppgiften var enkel:

1 * Gör en sammanställning på dina utgifter

2 * Hitta minst 5 saker som du genomför för att minska Dina/Era kostnader

3 * Redovisa och övertyga mig om att du förstår innehållet i fliken "Minska kostnader"

4 * Jag ville även veta vad du har gjort och vad du tänkte göra i framtiden

1: Jag har inte fått någon sammanställning på dina utgifter. Vad jag ville göra med detta var att ge dig en "aha"-upplevelse. Om du skriver ner dina kostnader så har du en större möjlighet att hitta de hål som den största delen av dina pengar hamnar i. Jag hade även kunnat se om det var något jag tyckte var orimligt högt och där vi hade kunnat diskutera alternativa lösningar.

2: Du har faktiskt hittat 6 stycken sätt att minska dina kostnader. Mest av allt gillar jag att du ändrat elavtal och minskat faktureringsavgiften. En insats och en fortsatt lägre kostnad. Det konstiga var att du har tagit med en massa saker som jag inte skrivit om som storhandel, handla efter reklamblad, baka bröd m.m.

Som varje ansvarsfull storebror så håller jag reda på min lillebrors IP-nummer. Den avslöjar att du inte gjort en större insats med att läsa och det känns lite ihopkastat med tanke på när du började dina besök och när jag fick din e-post. Pluspoäng på att du själv börjar tänka kostnadsmedvetet men att läsa på var en del av uppgiften.

3:Det du redovisade var att du inte förstår med dina försök till att vara komisk med cigarettinslag (du kunde inte ens tänka tanken att rulla dina egna cigaretter om du nu ska röka). Här kan du iofs argumentera med att du själv börjat tänka på kostnaderna.

4:Jag fick veta vad du gjort men ingenting om framtiden. Är du nöjd eller kommer du att leta efter fler saker som gör att du kan minska dina kostnader. Att verkligen minska sina kostnader är inget du gör över en natt utan det krävs lite arbete. Här hade det varit fint med en rad om hur du ska få pengarna som blir över att växa för att imponera på mig.

Detta var min bedömning som kommer ligga till grund för den ekonomiska ersättningen. Du kanske tycker att jag är hård men tänk även på att tanken var att du själv skulle kunna ordna så att du får mer pengar över i framtiden. Du innehar en ålder som gör att du har tiden på din sida och om du får upp intresset för din privatekonomi tillräckligt snabbt så kan du underrätta storverk. Det är bara du som kan göra det och ingen annan kommer att göra det åt dig (även om jag gjorde ett tappert försök!

Inga kommentarer: