söndag 4 oktober 2009

Bottenfiske

Jag glömde nästan att skriva att jag gjorde ett litet aktieköp i fredags. Åter igen köpte jag i Rederi Transatlantic AB och denna gången blev det 30 aktier för 25,10 kr styck. Det är ganska många som frågar vad jag håller på med när det gäller mina småköp och om inte courtageavgifterna äter upp min vinst. Därför tänkte jag försöka visa en del av mina tankegångar.

Nu har jag 55 aktier i detta bolag med en anskaffningskurs på 25,74 kronor. Första köpet var på 25 aktier till kursen 26,50 kr. Hade jag köpt alla aktier som jag äger i detta bolag idag så hade det kostat 26,50 kr * 55 aktier + 9 kr courtage = 1466,5 kr och jag hade haft en snittkurs på 26,50 kr. Slutkursen i fredags var 25,90 kr och då hade utvecklingen från snittkursen gjort att jag legat på 2% minus i dagsläget.

Nu delade jag upp mina köp i två omgångar och uträkningen för det blir 26,50 kr * 25 aktier + 9 kr courtage + 30 aktier*25,10 kr + 9 kr courtage = 1434 kronor för 55 aktier. Det blev alltså 32,50 kr billigare för mig att göra köpet genom att dela upp det.

Detta är ingen strategi jag tillämpar hela tiden men den ökar mina chanser att få iaf ett köp i närheten av botten i aktier som förhoppningsvis vänder uppåt inom de närmaste månaderna. En del tycker väl att att 32,50 kr är lite pengar som inte gör det värt besväret att göra två köp. Visst kan det vara så men denna gången handlade det om courtageavgift och 32,50 kr är 3,61 nya köp.

Jag är inte riktigt säker på att jag kommer fylla på med mer aktier i detta bolag trots att jag hade ett inplanerat köp tre på 45 aktier och anledningen till detta kommer i nästa inlägg.

Inga kommentarer: