lördag 17 oktober 2009

Vilka länder är det bäst att investera i?

Nu har jag smält den nya informationen om Stinsen och kommit fram till en egen slutsats av hur jag ska tolka den nya informationen. Den tänker jag inte skriva med här då jag skrev den i en kommentar på Finanskvinnans inlägg som länkade till mitt. Den hittar du här (klicka)

Mina tankar gick efter detta tillbaka till Solnamannen som tagit upp detta från början. Jag började fundera på om han hade någon annan information som jag borde ta del av. Efter en snabb sökning hittade jag en blogg som heter Solnamannen. Jag vet inte om det är samma person men det kvittar då jag ändå hittade det jag sökte, värdefull information.

När jag läste bloggen hittade jag några väldigt läsvärda inlägg där han redovisar sina tankar om indexfonder. Detta är tankar som även kan appliceras på en investeringsstrategi för den som vill ha en diversifierad portfölj med innehav från flera länder.

Qulity of Index Fund
Quality of life indexfond, "fortsättning"
Quality of life, benchmarking

Filmklippet nedanför tillhör kommentar som jag skrev på Finanskvinnans blogg då det handlade om risk.

4 kommentarer:

minna sa...

wow

Anonym sa...

Hej, det är jag igen! Läste ditt inlägg där hos finanskvinnan. Jag läste också solnamannens om stinsen. Jag hade hört om honom tidigare men inte lagt nån tid på att fundera ut vem det var eller vad han stod för. Intressant dock hur han kommenterar och säger att han tänkt, ändrat sig eller vad det nu är han menar? Skit samma.

Du har hur som helst fått ett svar på ditt svar till finanskvinnan om du inte uppmärksammat det. Det är inte från mig. Den som kommenterat lyfter dock en intressant fråga kring ditt funderande om vad du ska göra med dina cykliska aktier. Allt kokar ju slutligen ner till vad man egentligen avser med sitt aktiehandlande. Är det spekulation i kursen man är ute efter eller är det ett (i alla fall för mig) mer långsiktigt riktat investerande i jakt på utdelning? Det som är tricket med spekulation är ju givetvis problemet med att pricka upp och nedgångar (sälja resp. köpa). Själv tror jag mig vara långt från nog införstådd och informerad i vad som händer för att kunna spekulera på det sättet. Jag kan inte förklara hur mycket det stör mig att höra på ekonominyheterna att företag "vinstvarnar" och att kursen sjunker som resultat. Företaget har fortfarande gått med vinst, ibland med summor som är så stora att siffran i sig representerar ett värde så högt att de flesta människor aldrig ens sett en samling av något alls av den magnituden. vattendroppar i en sjö möjligen, bara det att man ser alla på en gång och inte fattar hur många droppar det blir liksom. Den vinsten som företaget gör delas sen ut som utdelning till de av oss som fortfarande sitter på aktien. Skiter väl jag i om "Kullager AB"s aktiekurs dyker 10% när jag i slutändan ändå får ta del av vinsten? Hur ska jag kunna spekulera om var den kursen ska ta vägen när det inte duger att göra vinst liksom? Om 15 år när jag vill ha min ursprungliga investering tillbaka kommer det självfallet att betyda något vad kursen är, men det känns betydligt enklare att kanske pricka in en, i alla fall nära, kurs mot vad jag köpte för i början. Om jag tänker rätt visar sig väl.... Jag förespråkar självklart inte att tjuvhålla på dynga, men ett genuint företag med varumärken, patent, stor marknadsandel eller en tydlig ide är sannolikt inte de företag som går dåligt hur taskig ekonomin än blir. (tjosan vilket inlägg det där blev då....)

Anonyme Mattias

Auri sacra fames sa...

Hej Mattias!
Jag såg kommentaren från Click igår kväll och jag ska svara honom när jag får lite tid över. Kändes bara som att även det kommer att bli ett långt svar=)

Jag förstår hans tanke, jag föredrar att köpa billigt men mina tankar ligger åt samma håll som du skriver angående svårigheterna att pricka.

Anonym sa...

Fint exempel redan första dagen på rapportfloden. ABB redovisar en vinst på 7 miljarder för tredje kvartalet. Eftersom detta var i linje med vad experterna väntade sig så ligger kursen oförändrad. 7 miljarder... På ett kvartal... 28 miljarder på ett år det. Nån som kan föreställa sig hur mycket det är?

Utdelning lär det ju bli hur som...

Mattias