måndag 8 mars 2010

Få tankarna på plats

Ibland känns det som att jag har en bra idé på gång men att jag inte lyckas sammanfatta mina tankar till en direkt handlingsplan. Det känns ungefär som när du letar efter ett ord men inte riktigt lyckas komma på det.

I detta fallet handlade det om bonusen som jag får när företaget jag jobbar på omsätter över en viss gräns. Den bonusen har jag inte fått se röken av sedan våren 2008 men nu omsatte vi faktiskt tillräckligt för att jag ska få en liten skvätt på ett par hundra kronor för februari månad.

Jag har klarat mig utan denna bonus under denna tid även om det varit en saknad extrainkomst. Mina tankar var mest inriktade på att när min sambo börjar jobba igen så ska jag använda bonusen till något bra. Detta var fram tills att jag bläddrade igenom listan på de bloggar jag följer.

På bloggen Hur jag blev rik hittade jag ett inlägg som jag missat och som hette ett litet tips för ökat sparande. Efter att ha läst detta enkla inlägg så insåg jag att det verkligen inte är till min fördel att vänja mig vid de extra pengarna som min bonus kan ge mig. Istället kommer jag att använda minst 90% av eventuell framtida bonus i mitt långsiktiga sparande utan att min livskvalité kommer att försämras det minsta.

Inga kommentarer: