tisdag 1 februari 2011

Ekonomisk översikt 1 februari

Då var det dags för årets första kvartalsrapport och denna gång har det hänt en del. Mitt aktiebolag kommer in på tillgångssidan och ökar upp värdet vilket är tur då den sänkt den gemensamma bufferten, mitt marginalenkonto och ökat mina skulder. Nyckeltalet tillgångar/skulder ligger nu på 46,06% vilket är 9,88 % högre än förra kvartalsrapporten.

1 februari 2011 (1 november 2010)
Tillgång 190 752 kr (146 244 kr)
Aktiedirekt 114 292 kr (101 548 kr)
Avanza mini 2122 kr (1865 kr)
Avanza bas 224 kr (218 kr)
Robur fonder 1871 kr (1779 kr)
Marginalen 8372 kr (15 070 kr)
Min del gemensam buffert 22 953 kr (25 764 kr)
Investbolaget 40 918 kr (0 kr)

Skuld 414 138 kr (404 229)
Min del bostadslån 281 400 kr (288 650 kr)
CSN 120 738 kr (119 929 kr)
Skuld gem. buffert 12 000 kr (0 kr)

2 kommentarer:

Spartacus sa...

Jag blev nyfiken på aktiebolaget. Skulle du vilja utveckla upplägget och verksamheten kring det?

Auri sacra fames sa...

Hej Spartacus!
Det är ingen direkt verksamhet, inte nu iaf... Bolagsbeskrivningen handlar om att äga och förvalta värdepapper och fastigheter.

Jag har fått ett efterskänkt delägarskap i aktiebolaget som jag är anställd vid. 9% av den totala utdelningen (från år 2012 och framåt) så länge jag stannar samt rätt till 9% av köpeskillingen om vi t.ex. skulle bli uppköpta. Kostnad= 0 kr och jag blir av med rätten om jag slutar på företaget. Jag ska även få en köpoption upp till 25%.

Då jag inte har tillräckligt hög lön så kommer jag att få skatta en hel del av aktieutdelningen så nu valde jag att köpa ett eget aktiebolag. Min utdelningsrätt hamnar i mitt aktiebolag dvs. Investbolaget äger rätten och jag äger investbolaget.

Har jag förstått detta rätt och inte blivit lurad av revisorn så slipper jag att betala skatt när utdelningen sker till mitt aktiebolag. Där kan jag köpa aktier på börsen och få en hävstångseffekt då jag har mer pengar än om jag betalat skatt direkt(du blir inte rik om du inte använder andras pengar)

Skatten kommer när jag gör utdelningar från mitt aktiebolag men det ska, med dagens regler, gå att lösa med 3:12 reglerna, gränsbelopp enligt förenklingsregeln, vilket ger mig möjligheten att skatta på utdelningen som inkomst av kapital på ett en schablonsumma och då hamnar skatten på 20%.

Jag kan även spara mina pengar i bolaget och när jag är nöjd eller kanske byter jobb så kan jag göra schablonuttag i 2 år och sedan avveckla företaget och skattar då 20% på allt.

Nu var detta en förenklad beskrivning och jag ska mata på revisorn lite frågor så att jag verkligen förstår detta (har ett möte bokat) men jag har även hjälp av en kompis som kommer sköta den löpande redovisningen till en början. Svaret innehåller säkert något fel också men jag får uppdatera bloggen när jag är säker på min sak.

(Om jag inte minns fel så har jag även en liten skattfördel på utdelningar och vinstförsäljningar på framtida aktieköp då det går som bolagsskatt)