söndag 15 juli 2012

Utförsäljning vid konkurs

Under de senaste veckorna har två butiker i staden där jag bor gått i konkurs och båda gångerna avslutades verksamheten med en rejäl utförsäljning med 50% rabatt. Jag har tittat lite på Företagsfakta hur mycket olika småbutiker i staden tjänar och jag förstår att det inte är mycket som behöver gå fel för att en liten vinst ska slå över till större förluster.

Den enes död... Jag har stått som en gam som snurrar kring ett döende djur och hängt på låset med fynd i min blick.

Den första butiken var en fiskebutik och de gick inte så långt att de hamnade i en konkurs men jag trodde inte riktigt på delägaren som stått i butiken när han sa att han var trött på kunder. Jag har själv inte varit och handlat hos honom mer än en gång i år eftersom vädret varit lite väl dåligt och jag kan tänka mig att det var mer ofrivilligt än han ville göra sken av. Här köpte jag två nya fiskespön med lina och rulle till en kostnad som jag bara hade fått 1 komplett spö för om det inte varit utförsäljning.

Den andra butiken som gick i konkurs var en Outletklädbutik. De har haft kläder och skor till halva priset gentemot andra butiker. Jag har själv köpt träningsskor där vid ett flertal tillfällen men även en del andra kläder. 50% på 50% ger en fjärdedel av priset jag skulle betala i många andra butiker. Här köpte jag ett par jeans, en skjorta, två tröjor, ett par löparskor, 1 stor vattentät väska, 3 par solglasögon samt en burk skoimpregrering. Priset landade något över vad skorna hade kostat i en av sportbutikerna när mina varor slogs in i kassan.

Idag tog jag premiärjoggingturen med min sambo i mina nya skor och kände att de verkligen var ett riktigt fynd. Trots att det är kul att göra fynd och få stor utväxling för sina pengar så hade jag hellre sett att båda butikerna funnits kvar då jag handlade i båda även om jag inte var någon frekvent kund.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: