onsdag 5 maj 2010

Köpsugen

En del säger att det är svårt för personer att köpa under nedgångar men det är då jag får ett handelssug. Mina egen svaghet verkar istället vara att jag reagerar för hårt på nedgången, det är fortfarande ett högre pris än innan årsskiftet på många håll. Samtidigt har många utdelningsaktier haft sin avstämningsdag och då borde det totala börsvärdet naturligtvis sjunka.

Idag föll värdet på aktieportföljen ordentligt och tittar jag på ett tag tillbaka så har det "försvunnit" ett antal tusenlappar. Under uppgångarna har jag undrat hur jag kommer att reagera när det börjar gå neråt. Numera har jag faktiskt, enligt egen åsikt, en del pengar investerade i aktier och desto mer en person har desto jobbigare borde det vara att se hur det sjunker.

Idag tror jag att jag fick svaret då jag jag tittade på nedgångarna och det enda jag tänkte på var att köpa mer. Jag la in ett antal försök till affärer som jag tror hade blivit lönsamma i en framtid men nedgångarna var inte tillräckliga för att nå mina köpnivåer (för girig?). Redan nu har jag lagt in ett par försök inför morgondagen och istället för dagens lite större försök kommer jag att tillämpa min bottenfisketaktik dvs får DI.s artikel rätt och vi får en nedgång på 10% så kommer jag bara att handla fler småposter på vägen.

Hamnar det totala värdet på min långsiktiga portfölj under en nivå så att min nästkommande insättning inte gör att jag kommer upp till mitt delmål för sista maj så kommer jag att se till att få loss pengar och sätta in mer.

Inga kommentarer: