torsdag 25 december 2008

Budget

Nu när julstressen är över så hade jag tid att sätta mig ner och gå igenom min budget för nästkommande år. Mitt mål har varit att bli, om än lite, bättre på långsiktigt sparande.
De poster som mina långsiktiga pengar ligger i är:

Privat pensionssparande: Där har jag sparat 200 kr/månad i lite över ett år i en aktiefond. Detta är något jag kommer fortsätta med tills börsen vänder uppåt. Efter det så kommer jag att sluta spara i pensionsfonder samt andra fonder (svenska iaf) och satsa på aktier.

Aktier: Jag har under år 2008 satt in i snitt 800 kr/månad på mitt aktiekonto vilket är lika med 9600 kr. Detta höjer jag nu till minst 1000 kr/månad under år 2009.

Kriskonto: Det gamla hederliga kontot som ska användas när det blir en livskris. Läste någonstans att jag bör ha minst ett halvårs fasta kostnader på ett sådant konto och för närvarande har jag 2000 kr. Under år 2009 så ska jag lägga undan minst 150 kr/månad till detta konto. Känns inte som jag har en stundande livskris på gång men får jag pengar över så ska de väl sättas in här.

Jag håller på att räkna på hur mycket utgifter vi har med räkningar och mat och för tillfället så ligger den summan på 13280 kr/månad (utan att räkna med min privata mobil, bilen m.m). Jag är intresserad av att veta hur mycket vi ska sätta in på vårt gemensamma konto varje månad och hur mycket vi kan dra ner på våra räkningar om jag t.ex. skulle bli arbetslös. Underlättar en hel del att jag skrivit upp hur mycket vi betalat till alla kostnadsställen under året. Det som gör det svårt är el, vatten osv. Detta har ju varit inbakat i hyran tidigare och nu betalar vi allt separat.

I mars har jag sparat ihop till min båtmotor (som för övrigt kräver ett förråd som måste byggas innan den kommer). Sen kommer nog en del av de pengarna gå till fiskesäsongen då jag är världsmästare på att på olika sätt bli av med mina dyra wobblers. Då jag fyller 30 år 2010 så ska jag lägga undan 4oo kr/ månad till detta. Vi är många i kompisgänget som fyller under våren och det kommer nog att bli en stor gemensam fest så vi slipper gå på separata fester varje veckoslut.
Blir garanterat livat.

Inga kommentarer: