torsdag 22 januari 2009

Är du en syndare?

Det känns verkligen som att jag är på rätt väg i min strävan mot ekonomisk vishet. I alla möjliga situationer börjar jag tänka ur ett ekonomiskt perspektiv. Samtidigt läser jag andra bloggar med liknande syfte för att få mer inspiration.

I veckan var jag på väg till en kund som jag tänkte ta en lunch med. De har gjort lite investeringar som jag var nyfiken på så vi skulle spendera lite tid där innan vi åkte vidare. Naturligtvis ringde telefonen precis när jag skulle sätta på mig jackan vilket resulterade i att jag kom iväg en kvart för sent.

Min första tanke är att stå lite extra på gasen så att jag tjänar in lite tid. Innan jag gasade upp så ångrade jag faktiskt mig. Jag tänkte på mitt sparkonto och hur stor procent en fortkörningsbot skulle ta av det. Började även fundera på den gamla uträkningen från körskolan på hur mycket tid som egentligen sparas.

Sträckan jag skulle åka var 32 km. Säg att jag skulle åka i 110 km/h istället för 90 km/h. Då skulle jag tjäna ca 4 minuter. Om jag hade åkt fast i en poliskontroll eller blivit fotad av en kamera så hade boten legat på 2400 kr.

Sen kan jag inte sätta siffror på kostnaden om jag skulle krocka och bli extra skadad p.g.a. hastigheten eller det psykiska lidandet utifall att jag blir ansvarig för att skada någon annan. Jag ringde till kunden och berättade att jag kommer sent vilket inte var ett problem då han vet att jag kan bli uppehållen p.g.a. det jag jobbar med.

Från och med nu håller jag hastigheten, har körkortet i plånboken och bilbälte på. Är du en syndare? Läs vad det kan kosta dig: poliskontroll.se

Inga kommentarer: