söndag 15 februari 2009

Geografisk värdeökning på boendet

Det har varit tyst om renoveringen på bloggen ett tag nu. Det beror på att jag inte renoverat något den närmaste tiden. Min sambo påminde mig att jag under hela hösten gått och sagt att januari, då ska jag ta det lugnt. Nu glömde jag detta och fortsatte i januari men tog efter påminnelsen en välbehövlig paus.

Idag åkte foder och listhögen fram igen så jag har sågat, spikat samt bytt ett uttag. Eftersom vi ska värdera om vårt lilla hus under våren så vill jag ha så mycket som möjligt färdigt. Allt för att helhetsintrycket ska bli så bra som möjligt. Nu borde det inte vara något problem att värdera till den summan som krävs för att bli av med topplånet men jag hoppas på att övertyga banken med bilder och slippa ta hit en mäklare som gör värderingen då det kostar 1500 kr.

När jag och min sambo pratade om att köpa något så hade båda olika krav. Min sambo ville gärna bo på landet då hon har gjort det stora delar av sitt liv. Mina krav var väl ganska orimliga eftersom jag både ville bo centralt och ha närhet till en sjö. Ett annat krav som jag var väldigt noggrann med var om vi investerar i huset så vill jag att värdet ökar med mer än vi investerat. Dvs. om vi t.ex. bygger en inglasad altan för 50.000 kr så vill jag att värdet på byggnaden höjs med 100.000 kr.

När vi började följa marknaden för hus och stugor så märkte jag att i vissa områden så kvittar de här investeringarna. Priset ligger på nästan samma nivå med eller utan inglasad altan. Det enda som skiljer är att det ena är lättare att sälja än det andra.

Kompromissen på våra krav blev vårt lilla hus. En sommarstuga 4 km från stadsgränsen i närheten av en sjö. Området är väldigt populärt och det byggs nya hus hela tiden. Även centrum följer denna utvecklingen och den centrala kärnan flyttas åt vårt håll allt eftersom staden ökar i storlek. När bostadsmarknaden rasade som mest så ökade fortfarande tomter och hus i pris i vårt område. Allt detta gör att investeringen känns väldigt bra för oss.

Inga kommentarer: