måndag 23 mars 2009

Tankar inför ränteförhandling

Att ränteförhandla känns inte lätt men nu har jag funderat ordentligt på vilket som är bästa sättet att agera för att få en så låg ränta som möjligt. Jag har läst på via olika sidor på nätet och pratat med folk i min närhet. Det roliga är att det är så många som kan berätta precis hur jag ska agera. Trots att alla kan argumentera för deras recept på ränteframgång så skiljer sig varje plan från den andra.

För att veta andras räntor har jag har även varit inne på sidan Comboloan. På denna sida går det att se de räntor som andra lyckats att förhandla till sig vilket jag tycker är intressant. Här hittade jag även en översikt på hur de aktuella räntorna hos de olika bankerna och jag tycker att min nuvarande bank ser ut att ha bra räntor.

När vi tog lånet för snart 3 år sedan så pratade jag med flera olika banker. De som gav oss näst bästa bud var Nordea och jag har sökt den herre som jag kontaktade då för att ha något att jämföra med. Tyvärr är jag lite sent ute och jag hoppas jag hinner träffa honom innan torsdag.

Hur ska jag fördela räntan mellan bundet och rörlig ränta för lyckas med att hitta den absolut bästa vägen för att betala så lite ränta som möjligt? Enligt vad jag tror så kvittar det hur många stenar jag lyfter på. Jag kommer ändå inte hitta rätt väg att gå. Inte ens de experter som jobbar med detta kan spå in i framtiden och med garanti hitta den bästa vägen. Oftast har de faktiskt fel.

Jag kommer nog att dela upp vårt lån i tre olika delar. En rörlig del och två bundna på olika tider. Vi kommer garanterat inte att få den lägsta möjliga räntan under denna tiden men vi kommer inte heller tillhöra de som betalar mest. 

Jag har inte så stora förhoppningar inför ränteförhandlingarna. Visst hoppas jag på att kunna förhandla lite men jag inser också att jag inte har så mycket att förhandla med. Inget företag, inga miljoner och en ovilja till att pensionsspara privat gör att jag känner mig i underläge när det gäller en förhandling. Istället för att satsa hårt mot hårt så kommer jag försöka gå den trevliga vägen.

Inga kommentarer: