torsdag 30 april 2009

Det första som försvinner

Jag försöker handla billigt, jag äter matlåda och jag försöker att tänka ekonomiskt. Vardagarna är fulla av tankegångar som ska förbättra min ekonomi och det känns som en synd att slösa. Sen kommer ännu en en långhelg med fint väder och jag går ner till systembolaget och handlar för över 600 kr utan att tänka.

All dricka är inte till mig utan det är även till min sambo och kvällens gäster. Jag hade inte en ekonomisk tanke när jag gick och handlade utan tog bara det jag ville ha och det min sambo beställt. Summan hamnade på samma nivå som mina aktieköp brukar ligga på vilket gjorde att jag ändå reagerade på vad jag gjort efter att jag betalat.

När det inte är helgdagar mitt i veckan så dricker jag inte en droppe från söndag till torsdag (om jag inte är ute med kunder vilket bara händer ett fåtal gånger per år). Jag festar inte särskilt ofta i jämförelse med när jag var yngre och ska jag ta en öl en lördagkväll så blir det ofta en folköl. Ändå så kommer detta att bli den första kostnaden jag kapar om jag skulle bli arbetslös. Jag skulle näst intill sluta dricka och se till att jag har pengar att investera för en bättre framtid istället.

Inga kommentarer: