måndag 1 juni 2009

Spenderarplanerare

Nu när jag börjat lägga lite mer fokus på vart mina pengar tar vägen så känns det som att det är lättare att spendera när lönen precis har kommit. Något åt "Kung för en dag" känsla dyker över en och de sparsamma tankarna läggs åt sidan ett par dagar.

Som ett litet experiment så tänkte jag börja använda en spenderarplanerare. Detta är en ny flik i mitt exceldokument där jag har all min privatekonomiska information.

När jag får lönen så ska jag göra avsättningar till alla händelser som jag vet om och som kommer kosta pengar. Denna månad är det t.ex. midsommarfirande, en 25-års fest och en fisketävling. Jag väljer att ta i lite extra då jag får ta tillbaka pengarna om det kostar mindre än planerat. Pengarna som påverkas är mina spenderarpengar och saker som t.ex mat, räkningar, mors dag m.m. påverkas inte.

Enkla formler visade något som kändes lite chockerande. Min planerare delar det jag har kvar minus avsättningar med antalet dagar till nästa lön. Nu visar den att jag endast får spendera 49 kr/dag. Låter väldigt lite (får inte ens köpa pizza) men jag ska försöka sköta detta. Vi får se om det gör någon nytta.

1 kommentar:

Simone sa...

Heh, ja.. lönen lyckas alltid ryka sådär de första dagarna för att sedan spenderar på nudlar ^^