lördag 12 september 2009

Träd, färg och steg 4

Nu är vi äntligen klara med dagens arbete. Vi har målat panel och ribb på både hus och förråd och har nu bara alla vita detaljer kvar. En sak som jag underskattade var antalet träd som vi fällt på tomten. Förutom en lastbil med blandat skräp till soptippen så blev det hela fyra lastbilar med fällda träd. Nu ser både byggnader och tomten mycket bättre ut.

Jag har funderat lite på vår tomt storlek efter att ha läst Per Pennings inlägg "Hatade trädgård". Trots att vi har naturträdgård så blir det en hel del arbete. Särskilt när tomten är runt 2800 kvadratmeter stor. Ändå gillar jag verkligen tomten. Det är en härlig känsla och gå på sin egen mark (även om det egentligen är bankens mark pga lån).

Vi hade en privat värderare som tittade på vårt objekt innan vi köpte det för 3 år sedan. Han värderade marken till 550 000 kr och vi köpte för 640 000 kr och fick då också vårt renoveringsobjekt på marken. Ett värde på en byggnad tappar om vi inte underhåller den eller om marknaden sviktar men jag tror att värdet på tomten är mer stabilt.

Numera så är tomter ofta inte större än 800 kvadratmeter och skulle vi vilja stycka av tomter i framtiden så skulle vi nog tjäna ganska stort på det. Detta är ingen målsättning då vi trivs att inte ha grannar för tätt in på men det är ändå en liten försäkring.

En av våra grannar frågade om han fick skicka med ett par träd och vi sa naturligtvis att det var OK. Tillsammans med sista trädet han släpade dit så hade han med en påse öl som han gav mig. Jag behöver inte sälja ölen för att komma till nästa steg i spelet utan det räcker att dricka upp ett par stycken och panta för att steg 4 ska bli avklarat. Överflödet ska, enligt reglerna, gå till mig själv och nu ska jag dricka ett par öl.

2 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c09%255c13%255c352190%26SectionId%3DPrivatekonomi%26menusection%3DPrivatekonomi%3BPrivatNyheter

Auri sacra fames sa...

Nu är bukarna pantade och steg 4 är avklarat=)