söndag 4 juli 2010

Göta Energi

Göta energi är ett företag som ringde mig i veckan. En energiförsäljare började prata om att de försökte plocka marknadsandelar och ville därför ge mig chansen att vara en av de 500 i staden där jag bor som får detta erbjudande. Deras idé var att sälja el ut påslag på inköpspriset och istället ta ut en månadsavgift på 59 kr per månad.

Efter ett 5 minuter långt samtal så berättade jag
för Göta energis säljare att trots att det finns vissa delar som tilltalar mig så tecknar jag aldrig något direkt över telefon, inte utan att räkna och läsa på. Jag berättade att jag var på parkeringen utanför mitt jobb och att jag skulle in till min dator och göra just detta samt att han var välkommen att återkomma 15 minuter senare.

En kvart fick jag mitt nästa samtal från Göta Energi trots att jag redan i samtalet innan blivit klassad som veckans jobbigaste försök. Under tiden mellan samtalen hittade jag endast negativa saker om deras säljare på nätet, inte om själva bolaget i övrigt. Detta berättade jag för honom innan jag tog med honom på en räkneövning.

Först räknade vi tillsammans ut att elen från Göta energi skulle ligga 5 öre billigare per kWh. Säljaren frågade hur mycket jag förbrukade per år och jag berättade att det var ca 9000 kWh per år. Då svarade han direkt att jag skulle spara 900 kr/år genom att byta.

Efter att ha skrattat lite åt säljaren så bröt jag ner talet åt honom.
9000*0,05= 450 kr
59 kr * 12 = 708 kr (månadsavgiften)
450 kr - 708 kr = -258
dvs en förlust med -21,5 kr/månad.

Samtalet avslutades kort efter det och vem vet, kanske gick jag från veckans till månadens värsta enligt säljaren på Göta Energi.
Göta Energi
Energibov

2 kommentarer:

Anonym sa...

*Applåder*

Mvh - Niklas

Auri sacra fames sa...

Hej Niklas!
Tack, det var en ganska roligt samtal och i efterhand undrar jag om säljaren på Göta Energi inte visste att han sålde en dyrare tjänst innan samtalet (han var ganska förvånad på slutet) =)