måndag 13 juni 2011

Lite vishet framför fysiskt krävande snålhet

När jag tittade tillbaka på lite gamla inlägg så hittade jag en bild (tillsammans med flera andra) på vårt gamla grönsaksland. Landet var var väldigt litet och trots att det var år 2009 så dök det upp minnen på hur vi kämpade med att rensa ut sten och fylla på med matjordsäckar. 

Det gav lite skörd men det var inte mycket och landet var så fult och tråkigt att det växt igen och "glömts bort". Det var inte värt jobbet men det gäller sig att lära sig av sina misstag och nu har vi gjort försök nummer två. 

Denna gång tog vi hit en grävmaskin som jämnade till marken och sedan körde hit två skopor med matjord blandat med brunnen hästavföring. Tar jag det bara rent ur minnet utan att ha varken mätt eller stegat så tror jag att en yta av ca 40 kvadratmeter som varit outnyttjad och igenväxt har förvandlats till en rak bit med möjligheter till att odla. Det kostade inte många hundralappar att få en mycket finare del av tomten.

Vi har inte börjat odla för fullt utan bara satt i tre vinbärsbuskar (vet egentligen inte vad som kan odlas i juni). Vi håller även på med ett litet staket av spill från altanbygget och delar från naturen. Nästa steg blir att sätta upp lite pallkragar och det gick att få tag på gratis när jag hörde runt lite.

Snabbt, smidigt och inte så dyrt. Jag tror inte det krävs så mycket skörd innan kostnaden förvandlats till en besparing samtidigt som vi fått en finare tomt.

Inga kommentarer: