söndag 24 juli 2011

En skuld borta och ökade familjeinkomster

I december tog jag ett lån från vår gemensamma buffert då jag startade ett aktiebolag. Lånet var på 16 558 kronor och när lönen kommer imorgon kommer jag att ha betalat av min interna skuld. En del tack vare en liten skatteåterbäring och en del tack vare att min sambo numera jobbar som tillförordnad chef (ett snäpp högre än tidigare) vilket även gav en högre månadslön i juli (och förhoppningsvis framåt). Den högre lönen gör att min månadsinbetalning till vårt gemensamma konto, som räknas ut procentuellt efter månadslönen, minskar.

En extra amortering på 2365 kr/mån under 7 månaders tid vilket visar på att jag inte sparar för full kraft. Det är inte tanken att jag ska lägga alla mina inkomster på sparande men det känns skönt att veta att jag har mer att ge. Nu verkar det som att jag måste sätta in mer pengar i mitt aktiebolag, vilket skulle kräva ännu ett internt lån, då det verkar krävas en likvid (pengar som jag får tillbaka om jag slutar min tjänst) för att göra allt skattetekniskt korrekt. Det får bli ett möte med revisorn angående detta efter alla semestrar och jag hoppas att framtida aktieutdelningar överstiger mina kostnader och inflationen som äter på mina bundna pengar.

Inga kommentarer: